среда, 1 марта 2017 г.

В. Стефаник. Новела «Камінний хрест». Образи- персонажі та образи-символи.

Тема: В. Стефаник. Новела «Камінний хрест». Образи- персонажі та образи-символи.
Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст, поетику твору; розвивати навички ана­лізу прозового твору короткої форми, вміння характеризувати образи, висловлювати власні думки про них та порушені автором проблеми; виховувати, здатність до співпереживання че­рез драматичні, напружені життєві ситуації, усвідомлення того, що готовність допомогти є виявом гуманної та громадянської позиції людини.
Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстра­ції до нього.
ХІД УРОКУ
I.  Організаційний момент
Ви, напевне, чули такий вислів: «Короткість — сестра талан­ту». Це своєрідне гасло В. Стефаника, його новел, а серед них і тієї, яку ми будемо аналізувати на уроці — «Камінний хрест». «Стефаник ніде не скаже зайвого слова; з делікатністю, гідною всякої похвали, він знає, де зупинитися, яку деталь висунути на ясне сонячне світло, а яку лишити в тіні. В малюванні він уміє бути реалістом, і чистим ліриком»,— писав І. Франко.
-         Чи це так — переконаємося на уроці.
• Складіть «ланцюжок» зміни настроїв, почуттів та переживань головного героя за розділами.



     Як ви думаєте, чи вірить Іван, що на чужині він знайде щастя?
     Заради чого він іде на такий крок?
     Про що просить Іван односельців? Як селяни характеризу­ють Дідуха? Знайдіть ці рядки в тексті, прочитайте й прокомен­туйте їх.
     Схарактеризуйте образ головного героя новели Івана Ді­духа в цілому. Зверніть увагу на те, як у новелі показана народна мораль та етика (кого в селі поважають і за що).
                        Що символізує образ Івана Дідуха?
  Образ Івана Дідуха — це образ цілого народу нашого, що хоче власним трудом заробити собі і своїй родині добробут, заквіт­чати врожаями рідну землю, щоб була вона не мачухою, а рід­ною матір'ю.
  Трагедія Дідуха — трагедія всього краю, що несе камінний хрест нестатків і відчаю. Та кожен емігрант, як і Дідух, знає, що чужа земля — «далека могила», бо рветься ота невидима пупо­вина якою український селянин (та й кожен українець!) з'єднаний зі своєю землею, з краєм, де народився й виріс. Саме тому треба творити щастя на своїй прабатьківській землі.
              Центральне місце займає образ Івана Дідуха. Його портретної характеристики у творі немає, проте сказано, що зовнішність його була потворна: він був зігнутий у дугу тяжкою працею. Тому його в селі прозвали Переломаним. Іван – надзвичайно працьовита людина, дуже порядна, хоч і дивакувата, він патріот рідної землі, свого села.
              Ось деякі цитати про Івана з твору:
«Отакий був Іван, дивний і з натурою, і з роботою».
«…де мені, переломаному, до ходів? Я зробок – ціле тіло мозиль, кості дрихлаві, що заки їх рано зведеш докупи, то десіть раз йойкнеш!» (Іван про себе).
«Я ціле житє лиш роб, та й роб, та й роб! Не раз, як днинка кінчиласи, а я впаду на ниву та й ревно молюся до бога: господи, не покинь ні ніколи чорним кавалком (шматком) хліба, а я буду все працювати, хіба бих не міг ні руков, ні ногов кинути…» (Іван зізнається, що все життя тільки тяжко працював).
              Про інших персонажів із твору ми не дізнаємося майже нічого. Так, про дружину Івана Катерину сказано лише, що вона «старенька й сухонька»,що вона дуже сумувала й багато плакала, бо не хотіла покидати рідну землю.
      
     У новелі, крім образів-персонажів, є ще й образи-символи. Вони багатозначні. Спробуйте пояснити їхні значення.
Камінний хрест
Горб
Прізвище головного героя
1.    Пам'ять
2.    Печаль
3.    Частка героя
4.    Відчай та ін.
1.    Тяжка праця
2.    Безвихідь
3.    Рідна земля та ін.
1.    Хліб, сніп
2.    Основа життя
3.    Українство та ін.

«Що я думаю про сучасну еміграцію українців, як я до неї ставлюся?»
4.                  Перегляд відеофільму
За мотивами цього твору видатний режисер Леонід Осика в 1968 р. на Київській кіностудії імені О. Довженка зняв фільм «Камінний хрест», який увійшов у скарбницю найвизначніших українських кіношедеврів.

Інтерактивна вправа «Мікрофон». • Продовжіть речення. «Мені сподобався такий вид роботи на уроці, як ...» «Я вражений (вражена) ...»
«Ідеї В. Стефаника знаходять відгук у серцях читачів тому ...» «Про творчість В. Стефаника я думаю ...»
(Виконується в групах.)
Доопрацювати «кіносценарій». Довести, що твір В. Стефаника має виразні риси експресіонізму.

Індивідуальне завдання. Підготувати повідомлення про Лесю Українку.

Комментариев нет:

Отправить комментарий