Українська література
рівень стандарту, академічний рівень
(70 год; 2 год на тиждень)
Календарно-тематичне
планування для 11-го класу складено відповідно
до
Програми для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних
закладів.
Українська література: 10 – 11 класи. Природничо-математичний,
технологічний,
спортивний, суспільно-гуманітарний, художньо-естетичний
напрями;
філологічний напрям (профіль – іноземна філологія). Академічний
рівень
/ М.Г. Жулинський, Г.Ф. Семенюк – керівники авторського колективу;
Р.В.
Мовчан, Н.В. Левчик, М.П. Бондар, О.А. Камінчук, В.І. Цимбалюк. – К.:
Грамота,
2011 (зі змінами, затвердженими наказом МОН від 14. 07. 2016 р.
No
826).
Обов’язкова
кількість видів контролю
|
І
семестр
|
ІІ
семестр
|
Контрольні
роботи у формі:
|
3
|
3
|
контрольного класного твору;
|
1
|
1
|
виконання інших завдань (тестів,
відповідей на запитання тощо)
|
2
|
2
|
Уроки
мовленнєвого розвитку
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
Уроки
позакласного читання
|
1
|
1
|
Уроки
літератури рідного краю
|
1
|
1
|
Уроки
виразного читання
|
1
|
1
|
Перевірка
зошитів
|
4
|
5
|
І с е м е с т
р
|
|||
№
|
Дата
|
Зміст
програмового матеріалу
|
Примітки
|
Вступ. Українська
література 1920-1930рр. ХХст.
|
|||
1
|
|
Складні
суспільно-історичні умови розвитку української літератури ХХ ст., основні
стильові напрями (модернізм, cоцреалізм, постмодер-нізм).
Українська література ХХ ст. як новий етап в історії національної культури.
Актуаліза-ція
проблем: митець і влада, свобода творчості. Стильове розмаїття мистецтва
1920-х років. Поняття
«Розстріляне відродження», доміну-вання
соцреалістичної естетики в 1930-ті роки.
ТЛ: Розстріляне відродження.
|
|
Поезія
|
|||
2
|
|
Провідна
роль поезії у 1920-ті роки. Потужне ліричне самовираження, емоційне
переживання пореволюційної епохи, її духовних катаклізмів.
Павло
Тичина – найбільший модерніст 20-х ро-ків. Звернення
до вічних тем, культура віршуан- ня, потужне
ліричне «Я» як символ нової люди-ни;
життєствердний пафос, поєднання тенденцій символізму, неоромантизму,
імпресіонізму.
|
|
3
|
|
Феномен
«кларнетизму». Наскрізна оптимістична тональність, життєствердна настроєвість
(збірка «Сонячні
кларнети»). «Арфами, арфами...», «О панно Інно...», «Ви знаєте, як липа
шелестить...».
|
Вивчити
напам’ять
«Арфами,
арфами...»,
«О
панно
Інно...».
|
4
|
|
Риси
модернізму в змалюванні трагічної долі України в роки громадянської війни
(«Одчиняйте двері»). Художнє відтворення національно-визвольного пробудження
народу, уславлення борців за вільну Україну («Пам’яті тридцяти»).
ТЛ: вітаїстичність, експресіонізм
(повторення), кларнетизм.
|
|
5
|
|
Урок виразного читання.
Декламування
поезій П. Тичини.
|
|
6
|
|
Авангардні
тенденції в українській поезії 1920-х років. Михайль Семенко – поет-футурист,
сміливий експериментатор, впроваджувач. Урбаністичні мотиви його лірики, їх
змістова новизна, деструкція класичної форми («Бажання», «Місто»,
«Запрошення»).
ТЛ: авангард, футуризм,
деструкція.
|
|
7
|
|
Київські
«неокласики». Їхнє творче кредо, орієнтація на традицію, класичну форму
вірша. Приналежність до групи М. Зерова, М. Рильсь- кого. Різногранний творчий шлях митців. Філософічність,
афористичність їхньої лірики. Микола Зеров. «Київ – традиція».
ТЛ: сонет, філософічність.
|
Вивчити
напам’ять
одну
з поезій
(на вибір).
|
8
|
|
Максим
Рильський. Мотиви шукань душевної рівноваги, краси в житті та в душі,
вітаїзм, сповідальність. «Молюсь і вірю», «Солодкий світ».
|
|
9
|
|
Євген
Плужник – один із провідних поетів Розстріляного відродження. «Громадянський
інтим», сповідальність, ліричність, філософіч- ність лірики. «Для вас, історики майбутні...».
ТЛ: поглиблення поняття про
ліричного героя.
|
Вивчити
напам’ять
одну
з поезій
(на вибір).
|
10
|
|
Урівноваженість
душевного стану ліричного героя, мотив туги за минущістю краси, мить і
вічність у чуттєвому вираженні. «Вчись у
природи
творчого спокою...», «Ніч... а човен – як срібний птах!..»,
«Річний
пісок...».
|
|
11
|
|
Урок мовленнєвого розвитку.
Твір-роздум
з приводу втрати людиною душевної гармонії та способів її повернення
(на
основі поезій П. Тичини, М. Рильського,
Є.
Плужника).
|
|
12
|
|
Контрольна робота. Українська
поезія 20-х ро-ків
XX століття (тестування).
|
|
Проза
|
|||
13
|
|
Жанрово-стильове
розмаїття. Нові теми, проблеми. Часткова ідеологічна заангажова-ність,
експериментаторські модерністські шукання, опертя на національну і європейську
традиції. Зв’язок із поезією.
Микола
Хвильовий. Життєвий і творчий шлях письменника. Провідна роль у літературному
житті 1920-х років. Романтичність світобачення.
Участь у ВАПЛІТЕ, у дискусії 1925–1928 рр.
|
|
14
|
|
«Я
(Романтика)» – новела про добро і зло
в
житті та в душі. Проблема внутрішнього роздвоєння людини між гуманізмом і
обов’язком.
|
|
15
|
|
Юрій
Яновський. Творча біографія митця. Ідея нетлінної вартості національних основ
буття, спадковості поколінь, духовної пам’яті
(«Дитинство»).
ТЛ: роман у новелах.
|
|
16
|
|
Утвердження
високих загальнолюдських ідеалів вірності й кохання, відданості громадянському
обов’язку («Шаланда в морі»).
|
|
17
|
|
Валер’ян
Підмогильний – автор інтелектуально-психологічної прози, перекладач. «Місто».
Світовий мотив підкорення міста, самотвер-дження,
інтерпретовані на національному матеріалі.
ТЛ: екзистенціалізм,
маргінальність, іронія.
|
|
18
|
|
Зображення
«цілісної» людини: в єдності біологічного, духовного, соціального. Роль
жіночих образів у романі.
|
|
19
|
|
Урок мовленнєвого розвитку.
Усний міні-твір на тему: «Чи підкорив Степан Радченко
місто?»
|
|
20
|
|
Остап
Вишня (Павло Губенко). Трагічна творча доля українського гумориста, велика
популярність і значення його усмішок у 1920-ті
роки.
«Моя автобіографія» – гумористичний життєпис автора.
ТЛ: усмішка.
|
|
21
|
|
«Сом».
Оптимізм, любов до природи, м’який гумор як риси індивідуального почерку
письменника.
|
|
22
|
|
Контрольна робота. Українська
проза 20-х ро-ків
XX століття (літературний диктант і розгорнуті відповіді на запитання).
|
|
Драматургія
|
|||
23
|
|
Розвиток
національного театру («Березіль» Леся Курбаса, Харківський театр ім. І.
Франка), драматургії 1920–1930-х рр. П’єси В. Винничен-ка,
М. Куліша, І. Дніпровського, І. Кочерги,
Я.
Мамонтова на перетині традицій корифеїв, зарубіжної класики і модерної драматургії.
Микола
Куліш. Життєвий і творчий шлях митця. Зв’язок із театром Л. Курбаса.
Національний матеріал і вселюдські, вічні мотиви та проблеми
у п’єсах.
|
|
24
|
|
Сатирична
комедія «Мина Мазайло». Особливості сюжету. Розвінчання національного
нігілізму, духовної обмеженості на матеріалі українізації
(Мина, Мокій, дядько Тарас, тьотя Мотя). Сатиричне викриття бездуховності
обивателів, що зрікаються своєї мови, культури, родового коріння.
ТЛ: сатирична комедія.
|
|
25
|
|
Драматургічна
майстерність автора у створенні комічних характерів і ситуацій, у побудові
діалогів та ремарок, у мовній характеристиці героїв. Сценічне втілення.
Актуальність п’єси
в
наш час.
|
|
Українська
література за межами України.
Література в
Західній Україні (до 1939 р.)
|
|||
26
|
|
Автономність,
відкритість зарубіжним традиціям і новітнім процесам, високий розвиток
літератури в Західній Україні
до
1939 р.
Богдан-Ігор
Антонич. Коротко про митця. Аполітичність, наскрізна життєствердність,
метафоричність і міфологізм поезій. Лемківська
конкретика
як джерело образних асоціацій. Поєднання язичницьких мотивів із християн-ськими;
міфологічність образу, екзотика лемківського
краю в контексті вселюдських мотивів. «Зелена євангелія», «Різдво».
ТЛ: міфологізм, асоціативність.
|
Вивчити
напам’ять
одну
з поезій
(на вибір).
|
27
|
|
Осип
Турянський. Коротко про письменника. «Поза межами болю». Історичний матеріал
Першої світової війни як предмет художньо-
го
узагальнення. Поема у прозі, що хвилює, єднає людські серця, звільняє і
просвітлює душу. Умовність зображення (події поза кон-
кретним
часом і простором).
ТЛ: поема у прозі.
|
|
28
|
|
Загальнолюдські
мотиви і гуманістичні цінності. Біологічні інстинкти і духовна воля до життя.
Ідея перемоги духу над матерією. Гуманістичний життєствердний пафос поеми у
прозі, його вселюдська значущість і всеохопність.
|
|
29
|
|
Контрольна робота. Письмовий твір
на одну
з тем: «Сучасність звучання драматичного твору Миколи
Куліша “Мина Мазайло”», «Релігійні мотиви в поезії Богдана-Ігоря Антонича»,
«Загальнолюдські мотиви та гуманістичні цінності в повісті Осипа Турянського
“Поза
межами болю”».
|
|
30
|
|
Урок позакласного читання.
Улас
Самчук. «Марія».
|
|
31
|
|
Урок літератури рідного краю.
Сучасна
українська проза письменників рідного краю.
|
|
32
|
|
Повторення
та узагальнення вивченого.
|
|
ІІ с е м е с т
р
|
|||
№
|
Дата
|
Зміст
програмового матеріалу
|
Примітки
|
Еміграційна
література
|
|||
33
|
|
Празька
поетична школа української поезії та її представники.
Євген
Маланюк. Коротко про митця. Вірші про призначення поета й поезії. Символічні
образи
в
поезії «Стилет чи стилос?..».
|
|
34
|
|
Художнє
осмислення трагічної історії України, ностальгійні мотиви, філософічність
поезії
Є.
Маланюка «Під чужим небом».
|
|
35
|
|
Основні
віхи життя і творчості Івана Багряного. «Тигролови» як український
пригодницький роман. Проблема свободи й боротьби
за
своє визволення. Жанрові особливості.
|
|
36
|
|
Урок мовленнєвого розвитку.
Усний
твір-характеристика персонажа роману «Тигролови».
|
|
Українська
література 1940–1950 рр.
|
|||
37
|
|
Участь
українських письменників у Другій світовій війні. Засилля соцреалізму в
мистецтві повоєнного періоду.
Олександр
Довженко – відомий у світі кінорежисер, засновник поетичного кіно. Романтичне
світобачення.
|
|
38
|
|
«Україна
в огні». Національні та загальнолюдські проблеми. Поєднання
лірико-романтичного, виражального начала з публі-цистикою,
доля народу крізь призму авторсь-кого бачення і
оцінки.
ТЛ: кіноповість, публіцистичність.
|
|
39
|
|
«Зачарована
Десна». Історія написання, автобіографічна основа, сповідальність оповіді.
Поєднання минулого і сучасного. Два ліричні герої: малий Сашко і зріла людина.
Морально-етичні проблеми, порушені в кіноповісті.
|
|
40
|
|
Урок мовленнєвого розвитку.
Складання
анотацій до кіноповістей О. Довжен-ка.
|
|
41
|
|
Контрольна робота. Письмовий твір
на одну
з
тем: «Філософський зміст поезії Євгена Маланюка», «Доля України та українцiв
за ро-
маном
Iвана Багряного “Тигролови”», «Вічні цінності у творах Олександра Довженка».
|
|
Українська
література другої половини XX – початку XXI ст.
Поети-шістдесятники
|
|||
42
|
|
Українська
література у другій половині ХХ ст. Нова хвиля відродження української
літератури на початку1960-х років. Шістдесятництво
як
явище культурологічне і соціальне. Його зв’язок із дисидентським рухом. Ідейно-стильове
розмаїття, тематична і формотворча новизна.
|
|
43
|
|
Василь
Симоненко. Творча біографія митця. Традиційність його лірики. Образ України,
громадянський вибір поета («Задивляюсь
у
твої зіниці...»). Мотив самоствердження людини у складному сучасному світі,
її самодостатність і самоцінність («Я...»).
ТЛ: віршові розміри (повторення).
|
Вивчити
напам’ять
одну
з поезій
пое-
та-шістде-
сятника
(на вибір).
|
44
|
|
Дмитро
Павличко. Основні відомості про поета, перекладача. Громадянські мотиви
лірики. Образно-притчевий зріз часу, історії народу, проблеми нації, окремої
людини. Пісня «Два кольори», яка стала народною.
|
|
45
|
|
Іван
Драч – невтомний шукач нового змісту і нової форми в поезії. Переосмислення
жанру балади. «Балада про соняшник» – поетич-
ний
роздум про суть мистецтва, процес творчості. Символічний образ соняшника,
сонця.
ТЛ: балада (повторення).
|
|
46
|
|
Микола
Вінграновський. Коротко про поета, прозаїка, кіномитця. Вселюдські,
національні мотиви крізь призму «інтимного самозосеред-ження».
Вируюча пристрасть, несподівана асоціативність, буйна фантазія, образна
деталь поезії. Інтимна лірика митця. «Сеньйорито акаціє, добрий вечір...».
|
|
47
|
|
Ліна
Костенко. Творчий шлях. Особливості індивідуального стилю (філософічність,
історизм мислення, традиційність, інтелектуалізм, публіцистичність). «Страшні
слова, коли вони мовчать...» – ліричний
роздум
про значення слова в житті людини, суть мистецтва.
|
Вивчити
напам’ять
одну
з поезій
(на вибір).
|
48
|
|
Вічні
українські фольклорні типи, новітнє переосмислення традиційної ситуації,
образи-архетипи як атрибути української свідомості
(«Українське
альфреско»). Інтимна лірика як спонука до роздумів про суть кохання. Її
сповідальність. Пейзажна і філософська ліри-
ка
(«Хай буде легко. Дотиком пера...», «Я вранці голос горлиці люблю...»,
«Недумано, негадано...»).
ТЛ: образи-архетипи.
|
|
49
|
|
Історично-фольклорна
основа історичного роману у віршах «Маруся Чурай».
ТЛ:
роман у віршах.
|
|
50
|
|
Духовне
життя українців крізь призму нещасливого кохання. Центральні проблеми: митець
і суспільство, індивідуальна свобода
людини.
|
|
51
|
|
Урок виразного читання.
Читання
уривків із
роману у віршах «Маруся Чурай».
|
|
52
|
|
Василь
Стус – поет як символ незламного духу, збереження людської гідності.
Загальний огляд творчості.
|
|
53
|
|
Основні
тематично-проблемні лінії в поезіях В.Стуса: відчуження від світу, проблема
вибору, стан трагічної самотності й активної дії;
формування себе; атмосфера розтлінного духу тоталітарної системи;
Україна-мрія і Україна знищена («Господи, гніву пречистого...»,
«О
земле втрачена, явися...», «Як добре те,
що
смерті не боюсь я...»).
ТЛ:
метафора (поглиблено).
|
Вивчити
напам’ять
вірш
«Як
добре
те,
що
смерті
не
боюсь
я...».
|
54
|
|
Контрольна робота. Творчість В. Симоненка,
Д.
Павличка, І. Драча, М. Вінграновського,
Л.
Костенко, В. Стуса (тестування).
|
|
Проза другої
половини XX ст.
|
|||
55
|
|
Розвиток
української прози. Її новаторські особливості.
Загальна
характеристика доробку Олеся Гончара – романтика. Творчий злет у 1960-ті
роки. Його громадянська і життєва позиція,
роль
у духовному відродженні нації.
Краса
і сила кохання як матеріал художнього осмислення. Узагальнений образ миті
життя, філософія миті щастя людини («За мить
щастя»).
|
|
56
|
|
Новела-засторога
«Залізний острів» (з роману «Тронка»). Символіка танцю юних Віталика і Тоні
на розпеченій палубі затонулого
крейсера
(гуманістичні цінності під загрозою цивілізаційних процесів).
|
|
57
|
|
Григір
Тютюнник. Коротко про письменника. Вічна тема любовного трикутника в новітній
інтерпретації. «Три зозулі з поклоном». Об-
раз
любові як утілення високої християнської цінності, яка вивищує людину над прагматич-ною
буденністю, очищає її душу.
|
|
58
|
|
Зміщення
часових площин як художній засіб
у
новелі. Роль художньої деталі в розкритті характеру, ідеї.
ТЛ: художня деталь (поглиблено).
|
|
59
|
|
Валерій
Шевчук. Життя і творчість митця. Особливості світобачення, громадянська
позиція. Зв’язок із давньою українською літера-
турою.
Композиція роману-балади «Дім на горі». Використання традиції європейської балади
(сюжет кохання жінки і демонічної
сили,
трагізм). Розгалуженість сюжету.
ТЛ: бароко, притчевість, символічність
(поглиблено), роман-балада.
|
Вивчити
напам’ять
уривок
із
роману
(на
вибір
учи-
теля).
|
60
|
|
Барокове
поєднання високого (духовного) і низького (буденного): дім на горі як фортеця
нашої духовності, душі, підніжжя гори як
поле
боротьби добра і зла, світла і темряви.
|
|
61
|
|
Барокові
притчеві мотиви і символи (самотність,роздвоєння
людини, блудний син, дорога). Жіноче і чоловіче начала у творі. Прит-
чевість
образів, епізодів.
|
|
Українська
історична проза
|
|||
62
|
|
Павло
Загребельний. Коротко про письменника. Загальна характеристика історичної
прози.
|
|
63
|
|
Історична
основа й художній вимисел у романі П. Загребельного «Диво» (розділи: «Рік
992. Великий сонцестій. Пуща», «Рік 1004. Весна. Київ», «Рік 1004. Літо.
Радогость», «Рік 1028. Теплінь. Київ», «Рік 1032. Київ», «Рік 1037. Осінній
сонцеворот. Київ»). Софія Київська
як
історична пам’ятка та художній символ.
ТЛ: історична правда і художній
вимисел (повторення).
|
|
64
|
|
Образ
Сивоока (проблема творчого начала
в
людині, свободолюбства, людської гідності). Князь Ярослав Мудрий (проблема
влади
й
людини). Наскрізні проблеми: людина
перед
вибором, людина у процесі самопізнання та самоствердження, людина-творець.
|
|
Сучасна
українська література
|
|||
65
|
|
Історико-культурна
картина літератури кінця XX – початку XXI ст. (на шляху до нового
відродження). Літературні угруповання (Бу-Ба-Бу, «Нова дегенерація», «Пропала
грамота», «ЛуГоСад» та ін.). Творчість Г. Пагутяк,
Ю.
Андруховича, О. Забужко, І. Римарука,
В.
Слапчука та ін.
|
|
66
|
|
Утворення
АУП (Асоціації українських письменників). Література елітна і масова.
Постмодернізм як один із художніх напрямів мистецтва 1990-х рр., його риси.
Сучасні часописи та альманахи.
ТЛ: постмодернізм.
|
|
67
|
|
Урок позакласного читання.
Галина
Пагутяк. «Записки білого пташка».
|
|
68
|
|
Контрольна робота. Творчість О. Гончара,
Гр.
Тютюнника, В. Шевчука, П. Загребельного. Сучасна українська література
(літературний диктант і розгорнуті відповіді на запитання).
|
|
69
|
|
Урок літератури рідного краю.
Новочасна
поезія рідного краю.
|
|
70
|
|
Бесіда
про твори, вивчені упродовж навчаль-ного року.
Зосередження уваги на їхніх худож-ніх
особливостях, новаторстві (на тлі відповід- ного відрізка часу).
Підсумковий
урок.
|
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий