понедельник, 8 мая 2017 г.

Словотворчі норми — правильне творення слів.

Дата
Урок №
Тема:  Словотворчі норми  — правильне творення слів.
Мета:  актуалізувати,  узагальнити  й  систематизувати  знання  учнів  про  способи  творення  слів;  удосконалювати  вміння  розрізняти  стилістичне  забарвлення  словотворчих  засобів  мови,  визначати  їх  стилістичну функцію; розвивати культуру усного та  писемного  мовлення,  збагачувати  словниковий запас ліцеїстів; виховувати любов до рідного  слова.
Обладнання:   підручник, дидактичний матеріал.
ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організація початку уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1.     Вправа.
2.     Самостійна робота.                   
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда з учнями.
 — Що вивчає розділ «Словотвір».
— Які способи словотвору ви знаєте? На­ведіть приклади.
Тренувальна вправа.
Визначте спосіб творення слів. Виділіть сло­ вотвірні афікси.
 Лісник, підземний, блискотіти, головами, сухощавий, старезний, знесилитися, зібралася.
ІV. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку  
V. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
Слово вчителя.
Залежно від того, які словотворчі засоби використовуються (чи не використовуються), розрізняються морфологічні і неморфологічні способи словотвору. До морфологічних належать усі способи творення простих слів за допомогою афіксаль­ них морфем, основоскладання й абревіація. До неморфологічних відносять морфологосинтаксичний спосіб; лексико-синтаксичний, лексико-семантичний.
Словотвірні норми – це правила утворення слів за словотвірними моделями за допомогою морфем (суфіксів, префіксів, постфіксів) та словотворчих засобів (основоскладання).
Найпоширеніші помилки на словотвірному рівні:
1) неправильне вживання префіксів: належність (а не приналежність); виправдати (а неоправдати), призабуті (а не підзабуті), дозволити(а непозволити), зізнався (а не признався), звичка (а не привичка), розподіляти(а нерозприділяти), перевірити (а не провірити), зіставляти (а неспівставляти), схожий (а не похожий), перехожі(а непрохожі);
2) ненормативне вживання суфіксів: тиша (а нетишина), ліки (а не лікарство), перехрестя (а не перехресток), постачальник(а не поставщик), валютник (а невалютчик), кранівник(а не крановщик), паркування (а не парковка), татуювання (а не татуїровка), маркування (а немаркіровка), компостувати (а не компостирувати), виставковий (а невиставочний), закупівельний (а не закупочний), руйнівний (а не руйнуючий), панівний (а не пануючий), провокаційний (а не провокуючий), змоклий (а незмокший);
3) використання суфіксальних моделей замість префіксально-суфіксальних: завширшки (а нешириною), завдовжки (а не довжиною), влітку (а не літом);
4) ненормативне вживання слів, утворених способом осново- і словоскладання: садівник (а не садовод), клинуватий (а неклиноподібний), цибулястий (а не цибулеподібний), довкілля (а не оточуюче середовище), численний (а не багаточисельний, багаточисленний), цілодобовий (а некруглодобовий);
5) відхилення від норм українського словотворення під впливом відповідних російських слів: шахи (а нешахмати), шахіст (а нешахматист), путівка (а не путьовка), напій (а не напиток), краса (а некрасота).
VІ. Закріплення знань, умінь і навичок
1.     Пояснювальний диктант.
Витлумачте значення і запам’ятайте право­пис слів.
Преамбула, превентивний, предикат, пре­ зидент, прейскурант, прелюдія, прем’єр, пре­ міювання, препарат, прерогатива, пресвітер, престиж, претендент, претензія.
2. Тренувальні вправи.
1. Визначте, яка основа є твірною для подано­го слова.
Прибігти (бігти, біганина, біг). Навпрос­тець (простувати, простий, простак). Медич­ ний (медик, медицина, медикамент). Мудрець (мудрощі, мудрий, мудрість). Багатий (багат­ ство, багач, багато). Веселий (веселка, весе­ лість, веселити). Подвоїти (два, подвійний, двоїти).
2.Вставте пропущені букви, виділіть суфікси оцінки, поясніть їх уживання.
Голів..чка, бат..чко, кур..чка, кач..чка, служн..чка, пал..чка, копі..чка, лож..чка, ящір..чка, тат..чко, трав..чка, па..чка, літ..чко, сон..чко.
3.     Підкресліть слова, утворені способом скла­дання.
Засівай поле хлібороб, припада душею до землі. Бере у руки тісто неня і чародійство наближа. На старенькім пероні бабуся прово­ джає роки сивочолі. Пролетіли на зорі понад хатами швидкокрилі журавлі з журавлятами.
4.     Вправа 597.
5.     Завдання 1.З дужок доберіть потрібні префікси до дієслів у поданих реченнях.
Вказуємо назву організації, що (по-, при-, ви-, наді-) слала документ. Документ датують днем його (на-, від-, під-) писання або (за-, під-) твердження. Цей реквізит (в-, по-) казує на назву міста чи населеного пункту, де (по-, ви-, на-) дано документ. Під час підписання документів колегіальних органів (по-, за-, ви-) значають обов’язки осіб, що (на-, під-, від-, до-) писали документ. Кожний службовий документ, незалежно від (при-, на-, по-) значення й виду, має заголовок.
6.     Завдання 2.Виправте помилки у словосполученнях, зважаючи на словотвірні норми: 
Компасирувати квиток, кольоровий вкладиш, дерев’яна полка, зелений огурчик, перша красавиця, зіграймо в шахмати, шкільна роздягалка, знакома манікюрша, грубезна палка, лекція усипляє, говорили шопотом, проїхали перехресток, яблучний напиток, довжиною 5 сантиметрів, втомлені київляни, подарки на свято, здивовані прохожі, дороге лікарство, смачне морожено, 300 грамів вівсяного печеня, дужий велікан, куриний фарш, обумовлювати ситуацію, послати листа, біблейський персонаж, вимірюючий пристрій, уплатити послуги, обвинувачувати у зраді, наші погляди співпадають, купляти в магазині, поїхати на рибалку, поставщик зброї, пояснююча записка, несовмістимі дії.
7.     Завдання 3. Знайдіть у реченнях порушення словотвірних норм. Виправте помилки.
Поїзд, що рухався з високою швидкістю, зробив попереджуючий сигнал. Комп’ютери оснащенні запам’ятовуючими пристроямиВін чудовий оранжировщик. Зіпсувався вимірюючий прилад. Міліцейське відділення було неподалік. Неоправданість цих методів стала очевидною. Де ваш завідуючий? Університетові потрібен знаючий студент. З ладу вийшов гальмуючий пристрій. Між Росією та Грузією знову загострились взаємовідносини. Митники вимагали від нас супроводжуючі документи. На екрані з’явився біжучий рядок. Серед постраждалих було двоє американців, один англічанин, троє громадян Нідерландів. Уряд звітував про випереджаючі темпи економічного зростання. Нагородити слідуючих ліцеїстів: Івасюту Петра, Комарницького Віталія, Баглая Юрія.
8.     Завдання 4. До поданих калькованих форм доберіть українські відповідники, особливу увагу зверніть на засоби словотвору.
Багато мітингуючих, задоволені відпочиваючі, головуючий сесії, доповідаючий на конференції, керуючий справами, стимулюючий чинник, існуюча система, зростаючі ціни, пояснююча записка, вичікуюча тактика, освіжаючий напій, підбадьорююче слово, завідуючий складом, командуючий армією.
9.     Завдання 5. До поданих словосполучень доберіть стислі форми на зразок: в подальшому – надалі; підбити підсумки – підсумувати.
Навколишнє середовище –
Давати завдання –
Втрачати притомність –
Займатися торгівлею –
Легковажно ставитися –
Найкращим чином –
Не заслуговуючий на довіру –
Робити можливим –
Вести господарство –
У більшості випадків –
VІІ. Домашнє завдання
1.     Конспект.
2.     Вправа 606.
VIІІ. Підсумок уроку
-         Що нового дізнались?
-         Які труднощі виникли під час виконання завдань?



                                        
                                      

Комментариев нет:

Отправить комментарий