пятница, 10 февраля 2017 г.

Лексико-стилістичні синоніми та їх види

Тема. Лексико-стилістичні синоніми та їх види
Мета: поглибити та розширити знання учнів про лексико-стилістичні синоніми, їх різновиди; формувати вміння аналізувати синоніми та творчо використовувати у власному мовленні; розвивати творчі мовленнєві здібності та навички культури мовлення; виховувати мовне чуття, вдумливе ставлення до слова та вміння ефективно його використовувати. 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1.     Словниковий диктант

Тьмяний, арф’яр, духмяний, жираф’ячий, безцінний, без’ядерний, возз’єднання, близький, хтозна-звідки, до кого-небудь, хтозна з чим, насамкінець, напівсирий, півострів, пів’яблука, пів-Європи, пів-Києва, на жаль, без сумніву, півшколи, будь-де, пан’європейський.

2. Записати слова фонетичною транскрипцією.
Тьмяний – [т’м’аний] – 7 букв, 6 звуків.
Близький – [блис’кий] – 8 букв, 7 звуків.
Арф’яр – [арфйар] – 5 букв, 6 звуків.

2.     Фронтальна бесіда.
  • Що називається синонімами? (Наведіть приклади)
  • Яка їх роль у мові?
  • Чи часто Ви користуєтеся словником синонімів?
  • Знайдіть синоніми у реченнях.

Пішли, куди хто забажав. Еней по берегу попхався, і сам не знав куди слонявся, аж гульк – і в город причвалав. Бандура горлиці бриньчала, сопілка зуба затинала, а дудка грала по балках… Шатнувся миттю сам із хати своїх троянців позбирати; зібравши, дав такий приказ: «До моря швендяйте якраз!».

ІІІ. Поглиблення та розширення знань, умінь і навичок.

1.     Робота з підручником.
Опрацювати текст підручника на сторонці 173-174: прочитати,виписати ключові слова, скласти тезисний план.
На дошці - мовне ґроно


                             Синоніми 
Абсолютні                                                 неповні
Загальномовні                                           Контекстуальні

Перифрази
Синонімічні ряди (гнізда)
1.     Абсолютні (азбука, алфавіт) (Гуде вогонь… І спить)
2.     Стилістичні (гордовитий, чванливий) в печі веселий сатана.)
3.     Семантичні (хуртовина, завірюха) «Ліна Костенко»
4.     Семантико-стилістичні (пити-хлистати)

2.     Лінгвістичне спостереження.
(Випишіть синоніми і поясніть їх значення)
Наче зачарований велетень, стояв ліс. 
Під гаєм в’ється річечка.
По діброві вітер виє.
Ой піду я в бір темненький.
Могутнім спокоєм дихає праліс.
(До якої групи синонімів належать ці слова?)

3.     Слово вчителя:
Невичерпним джерелом синонімів є переносні значення, особливо багатозначних слів, у яких виявляються не тільки смислові відтінки, а й стилістичні забарвлення (н. правда – істина; говорити – ректи). Також перифрази (описовий зворот мови, коли власне ім’я, предмет чи явище називають не прямо, а через їхні характерні риси та ознаки «чорне золото» - кам’яне вугілля; легені планети – ліси; Тарас Шевченко – Кобзар).

ІV. Закріплення нового матеріалу.

1.     Робота у групах (диференціація)
Друга група, користуючись довідкою, до кожного слова добирає синоніми і записує у вигляді синонімічних груп.
На дошці. 1. Гарний. 2. Ненадійний. 3. Старий. 4. Гіллястий. 5. Сумний. 6. Чудовий. 7. Товстий. 8. Старанний. 9. Змерзлий.
Довідка. Красивий, крислатий, давній, дивний, вродливий, хиткий, журливий, чудесний, хисткий, жирний, смутний, прекрасний, дорідний, зажурений, колишній, непевний, стародавній, журний, ретельний, тучний, задубілий.
(З деякими синонімами на вибір утворіть словосполучення)

Перша група виконує творче завдання. 
Прочитайте текст. Замініть у ньому повторюване дієслово синонімами. Як змінився текст? Яку роль відіграє повтор у тексті автора? Чи доцільна заміна його синонімами? Відповідь аргументуйте.
Падає, падає листя. Падає листя пожовкле на твою голову, на руки. В прозоро-блакитному, ніжно-холодному сонячному повітрі жовто-золоті сльози жалю за минулим… Падають нечутні і тануть, як завмираючий лебединий сміх – лоскотною тихою тугою радісного небуття… (Г. Михайличенко).



Виконуємо завдання  для самоперевірки
1. До кожного з наведених нижче дієслів  підберіть по кілька відповідних синонімів, і запишіть їх. Складіть три речення із груп синонімів, запишіть їх і підкресліть члени речення.

Тривати, благати, віднітися ,робитися,втручатися, бурхливо, раптово, завжди, всенародно, нишком.
2.Лінгвістичне дослідження
Ø Перепишіть текст. Знайдіть у ньому перифрастичні звороти. Визначте їх стилістичну роль.
Про рибалок та рибальство  написано безліч наукових статей, брошур і навіть монографій. Але гумористичних оповідань на цю вдячну і вічну (поки що)  тему написано ще більше. Тому автор цього твору про лицарів гачка та наживки аж ніяк не ризикує, що його звинуватять у бажанні бути занадто вже оригінальним. Не ризикує він і тим, що йому заінкременують намір висміяти славне плем’я
( Ю.Шанін).

V. Узагальнення і систематизація.
- Для чого використовують синоніми?
- Які слова називаються синонімами?
- Що таке синонімічні гнізда?
- Які види синонімів Ви знаєте?
- Наведіть приклади перифразів.
- Яку стилістичну роль відіграють синоніми?

VI. Підсумок уроку.

VII. Домашнє завдання.
1. Перепишіть. У поданих прислів’ях приказках знайдіть синоніми до слова говорити; поясніть їх смислові й стилістичні відтінки. 

1.     Меле язиком неначе з гарячки.
2.     Ляпає язиком, як постолом.
3.     Городить ні те ні се.
4.     Язик без кісток: що хоче – лопоче.
5.     Нема чого говорити, а є що балакати.
6.     Таке верзе, що й купи не держиться.
7.     Переливає з пустого в порожнє.
8.     Плети, плети! Я чув таких, як ти.
2.  стор. 151 – 154.

3. Вправа 225 (1-3 завд.)

Комментариев нет:

Отправить комментарий