вторник, 21 февраля 2017 г.

ТРОПИ ТА ЇХ ВИДИ. ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ

Урок №
Дата:     
ТРОПИ ТА ЇХ ВИДИ. ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ
Мета:        закріпити знання і навички з теми; навчити доцільно використовувати синоніми у власному мовленні; розвивати гнучкість мислення і мовлення; вихову­вати шанобливе ставлення до слова, до мови.
Обладнання: підручник, схеми-опори.
Тип уроку: формування практичних умінь і навичок.

ПЕРЕБІГ УРОКУ
I.  Організаційний момент
II.  Ознайомлення учнів із темою, метою та завданнями уроку
III.  Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
    Що таке тропи? Яке значення вони мають?
    Які види тропів знаєте? Охорактеризуйте їх.

Тропи вживаються майже в усіх стилях мовлення, та найчастіше — у художньому стилі. До тропів належать порівняння, епіте­ти, метафори, метонімії, синекдохи, персоні­фікація, гіпербола, алегорія.
Порівняння — слово або вислів, що містить зі­ставлення одного предмета (явища) з іншим.
Епітети визначення, що виражає образність і емоцію, підкреслює ознаку предмета чи вражен­ня від нього.
Метафора — переносне значення слова (за схожіс­тю або контрастом).(за подібністю) :загальномовні і індивідуально-авторські.
Метонімія троп, заміна одного слова іншим на основі зв'язку їхніх значень за суміжністю.
Синекдоха троп, назва частини (меншого) за­мість цілого (більшого) чи навпаки.
 Алегорія — конкретне зображення предмета чи явища дійсності, що втілює абстрактне поняття чи думку.
Уособлення – перенесення властивостей живих істот но предмети, явища чи абстрактні поняття.
Персоніфікація — вид метафори: уподібнення не­живих предметів чи явищ природи людським якостям, олюднення їх (на відміну від уособлен­ня оживлення)
Гіпербола надмірне перебільшення характер­них властивостей чи ознак певного предмета, яви­ща або дії
Літота -  надмірне зменшення  характер­них властивостей чи ознак певного предмета, яви­ща або дії.

-         У яких стилях мовлення вживаються?
Науковий, офіційно-діловий стилі позбав­лені тропеїчної образності. В розмовному ж та публіцистичному стилі вона використовуєть­ся досить часто. У творах художньої літерату­ри тропи є одним з основних засобів образнос­ті. Елементами образності, крім переносних значень слів є граматичні засоби. Це різно­манітні префікси, суфікси, відмінкові закін­чення іменників, дієслів, прислівники, різні види речень. Разом з ритмікою, мелодикою, звукоповторами вони здатні створювати ху­дожні образи.

V.    Закріплення і систематизація раніше вивченого матеріалу.

1.Тренувальні вправи
           Дібрати епітети до слів
           Утворіть порівняння зі словами
           Підберіть метафори

2.Робота з підручником.
1).Вправа 245.
Визначте типи переносних значень.
2).Вправа 246.
Визначте використані тропи. Поясніть їх роль.
3).Вправа 248.
Визначте типи переносних значень.

3. Самостійна робота
1.Сліз поневолених людей не ріки — море розлилось, вогненне море. 2.Радіє Київ рідний мій.3. Прощавайте, сині гори, білії сніги. 4. Хтось заплутав зажурені віти в павутиння нитки золоті. 5. Дівчинонька така гарна, як зіронька. 6. Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою… 7. У роки  війни Україна протягнула руку допомоги    поневоленим народам. 8. Вже поставила турбіну міцна робочого рука… 9. Мій ти єдиний, зламаний квіте… 10. Я з’їв цілу тарілку. 
11. Ноги моєї тут не буде. 12. Полетів у магазин по цукерки.

V. Закріплення нового матеріалу
       Визначити тропи у реченнях
·         Йде сніг – сніжинки, як відомо, «ходити» не вміють;
·         Полетів у магазин по цукерки – не на літаку«полетів», а дуже швидко пішов;
·         «Троянди днів», «крило зорі» (В. Соссюра)
·         Читати Підмогильного – не сам твір, а його автор;
·         Київ прокидається – не самі люди, а місто, в якому вони перебувають.
·         Вчися шанувати копійку – на позначення всіх грошей – найменша частина грошей.

-         Серед яких частин мови найчастіше зустрічаються тропи?
-         Чим, по-вашому, це можна пояснити?

    Повт. правила стор. 165-176.
    Конспект.
    Вправа 250.



Комментариев нет:

Отправить комментарий