Мета: розкрити складний і суперечливий образ
українського села з одвічними проблемами, морально- етичними принципами,
визначити тему, проблематику, головний конфлікт твору; розкрити глибокий
психологізм і символізм як новаторство О. Кобилянської; розвивати вміння
давати обґрунтовані відповіді; прищеплювати любов до народної моралі.
Тип
уроку:
комбінований.
Обладнання: текст повісті
«Земля», висловлювання видатних людей про повість; опорні таблиці.
I.
Організаційний
момент
II.
Мотиваційний
етап
1.
З'ясування
емоційної готовності до уроку
2.
Актуалізація й
перевірка засвоєних знань.
1)Літературний диктант
«Життя і творчість О. Кобилянської»
2)Тести
1. Перші твори О. Кобилянської написані мовою:
А російською; Б українською; В румунською; Г
німецькою.
2.
Перший друкований
твір О. Кобилянської: А «Людина»;
Б « Земля »; В «Апостол черні»; Г
«Царівна».
3.
О.
Кобилянська активно розвивала в українській літературі тему:
А влади землі над людиною;
Б
становище освіченої, культурної жінки в суспільстві; В проблеми
взаємин інтелігенції та селянства; Г життя буковинських селян.
4.
Хто
з німецьких філософів кінця XIXст. вплинув на художній світ О. Кобилянської?
А Гегель; Б
Ніцше; В Геккель; Г Кант.
5.
Суспільна
діяльність О. Кобилянської пов'язана з: А
«Товариством руських жінок на Буковині»;
Б народницьким рухом; В більшовицькими
гуртками;
Г гуртками, які поширювали ідеї
соціал-демократії.
6.
Хто
назвав О. Кобилянську «пишною трояндою в саду української літератури»?
А І. Франко; Б Леся Українка; В С. Окуневська;
Г М. Старицький.
7.
Укажіть
головного героя повісті «Земля». А Михайло;
Б
Івоніка; В Сава; Г земля.
8.
Розмістіть
епізоди повісті «Земля» відповідно до сюжетної послідовності.
А
Михайла забирають у військо;
Б
весілля Парасинки і Тодорики;
В
Рахіра дізнається, що Анна чекає дитину;
Г
Сава убиває Михайла;
Д Марія проганяє зі своєї хати Анну.
У
народі кажуть: земля дає все і забирає все; земля — наша мати-годувальниця; не
випускай землі з рук, бо діти проклянуть; на чужій землі не доробиш хліба.
Так
селянин-хлібороб відобразив своє ставлення до землі, показав, яке значення
вона має в його житті.
•
Прокоментуйте ці народні афоризми.
У
1901 році Ольга Кобилянська завершує роботу над широким полотном, яке назвала
просто й водночас змістовно — «Земля».
Цей
твір одержав високу оцінку видатних майстрів слова, визначився як вершина творчості
письменниці.
М.
Коцюбинський писав авторці: «Я просто зачарований Вашою повістю,— все: і
природа, і люди, і психологія їх — все це робить таке сильне враження, все це
виявляє таку свіжість і силу таланту, що, од серця дякуючи Вам за пережиті емоції,
я радів за нашу літературу».
А
Гнат Хоткевич про «Землю» писав: «...Се річ високої літературно-артистичної
вартості, річ така, що зробила би честь і не нашій літературі».
•
У
чому таємниця популярності повісті «Земля»?
(Учні
висловлюють свої міркування.)
Інтерес
до твору не зникає, мабуть, тому, що в ньому порушені вічні проблеми добра і
зла, любові й страждання, переплелися мотиви суспільні й особисті.
О.
Кобилянська торкнулася найсокровеннішого для українця — землі.
Соціально-психологічна
повість «Земля» написана на основі реальної трагедії братовбивства: 1894р. в с.
Димка поблизу Чернівців стався нечуваний злочин — брат убив брата. Ольга Кобилянська
мала в Димці родичів, особисто знала старого Костянтина Жижіяна та його синів
Михайла й Саву. Вони молдавани за національністю. Знайома була і з коханкою
Сави Маріукою Магас (у творі це Рахіра Чункач), а образ Анни списала з наймички,
яка довгий час працювала в Кобилянських. Робота над повістю вимагала великого
напруження нервів. Ольга Кобилянська зазначала: «Факти, що спонукали мене
написати «Землю», правдиві. Особи майже всі до одної також із життя взяті. Я
просто фізично терпіла під з'явиськом тих фактів, і коли писала — ох, як
хвилями ридала!..»
Трагедія
в конкретній родині привернула увагу письменниці до з'ясування її причин, до
глибокого дослідження внутрішнього світу і дітей, і батьків. Так постала широка
картина суспільних і родинних стосунків у буковинському селі, і на українському
матеріалі реалізовувалася одвічна глобальна тема прагнення селянина бути
господарем на землі.
5.
Бесіда за змістом твору
(Учні
досліджують текст, висловлюють свої думки, аргументують. Учитель при потребі
допомагає, ставить запитання.)
•
Як
ставляться односельці до Івоніки Федорчука і чому?
•
Як
Федорчуки ставляться до синів?
•
Що
змусило Михайла інакше глянути на світ?
•
У
чому причина гріхопадіння Сави?
•
Як
на образі Марійки реалізується проблема переступу й кари?
•
Чи
виховували належно Федорчуки своїх синів? У чому помилки такого виховання?
•
Чи
можна назвати любов Сави до Рахіри і Михайла до Анни однаковою?
• Доведіть тезу
«Любов виникає з любові: коли я хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю». (Г. Сковорода)
Композиція, сюжетні
лінії твору
Визначення теми
твору
Образна
характеристика
Пошуково-аналітична
робота з текстом у групах • Знайдіть образи-символи,
сцени-символи і поясніть їх. (Учні працюють, а
потім звітують.) Матеріал для вчителя
Уся
повість ніби зіткана із символічних деталей, багатозначущих, фатальних,
застережливих епізодів.
Уже
на першій сторінці повісті є така промовиста деталь: Михайло запрошує Анну до
танцю, та в скрипці обривається струна — і музика змовкає. Обірвана струна,
очевидно, символізує, передвіщає нещасливу долю, навіть обірване життя.
Учні
називають інші символічно-містичні деталі: смерть улюбленого Михайлового
теляти; кров уже неживого Михайла, що з'явилась на подушці, коли вбивця
підійшов до своєї жертви (указує на новітнього Каїна); свічка, що горіла в
головах покійного Михайла, упала, покотилася до ніг Сави і тут згасла — також
Боже свідчення про смертний гріх злочинця. Образ Івоніки також символічний.
Батько
не відвертається від сина, проклятого матір'ю, хоча свідомо, заради честі сім'ї,
ховаючи речовий доказ убивства, дає зрозуміти: йому відоме ім'я вбивці.
Івоніка продовжує любити Саву. Але ця любов — надія, що мала б повернути
блудного сина.
Смерть
Михайла не зробила Івоніку черствим і бездушним. Він співчутливо ставиться до
Анни й Петра. Тяжкі випробування, що випадають на долю цієї людини, символічно
називають риси багатьох біблійних праведників (багатостраждальний Йова) у конкретному
національному характері.
Символічною
постає й природа: ліс, де знаходять убитого Михайла, місячне сяйво, що
прорізує темряву, зоряне небо. Та пейзажі переважно сірі, похмурі, як сумне,
безрадісне життя буковинського селянина. Образ самої землі глибоко
символічний. Це та сила, яка, по-різному впливаючи на людину, будить зорові,
благородні чи звірячі інстинкти.
Теорія літератури
Слово вчителя
І
модерністична проблема сакрально-містичного зв'язку людини із землею, і
глибокий психологізм, і символізм повісті, інші твори О. Кобилянської дають
підстави стверджувати, що проза письменниці — найяскравіша модель раннього
українського модернізму.
З'ясування
поняття «модернізм»
Модернізм
Модернізм (від фр.
тосіегпе — новітній, сучасний) — філософсько-естетична й художня
система, що склалася на межі ХІХ-ХХст. і об'єднала новітні напрями й течії,
яким притаманна більша увага до внутрішнього світу людини і більша творча свобода
у його розкритті.
Ознаки
модернізму:
1.
Орієнтація
на Західне мистецтво.
2.
Співвіднесеність
із часом.
3.
Інтелектуалізм.
4.
Антинародництво.
5.
Індивідуалізм.
6.
Фемінізм.
7.
Зняття
культу табу.
8.
Сексуальна
революція.
Жанрові особливості твору
Проблематика твору
-
Прокоментуйте
головну проблему, порушену у творі.
Письменниця
порушує давню, як світ, проблему переступу моралі та його наслідки, що
впливають на подальше життя.
Ми
приходимо у світ, як чистий аркуш паперу. Книгу свого життя пишемо самі. Наше
серце вчиться любити й бути відповідальним за вчинки. Кожна людина не
ідеальна. Хоч би якою доброю й глибоко духовною вона була, все одно інколи
чинить не так, як велить обов'язок Людини. Та гріх може бути прощений за умови
щирого каяття й спокути, за умови очищення душі. А зло завжди повертається до
того, хто його зробив і не покаявся. Життя Сави без каяття й спокути страшне.
Суд і справедливий вирок убивці були б кращим вибором, ніж нестерпні муки
совісті, людський осуд.
-
Які ще проблеми
порушені у творі?
Порвняльна характеристика образів твору.
1. Слово вчителя
- Чому
Сава Федорчук став новітнім Каїном? Як наважився порушити Божу заповідь «Не
убий»? Чи можна було попередити злочин? Саме такі запитання тривожать кожного
читача. Найлегша відповідь — убив, бо хотів одержати у спадок усю батьківську
землю.
Поміркуймо
разом, чи не помилкова така однозначна категорична відповідь.
2. Бесіда з
елементами дискусії. Робота з текстом
•
Кажуть,
що двох однакових людей і характерів не буває навіть в одній родині. Яким був і
в кого вдався Михайло, а в кого Сава?
•
Чому
Марійка любила більше Михайла, ніж Саву, хоч Сава був схожий на неї? (Дитину зі складним характером любити
важче)
•
Чи
не було в характері Сави патології?
•
Пригадайте, який перший тяжкий гріх
учинив Сава? (Укинув джмеля за пазуху своєму
кривдникові, хлопчик помер.)
•
Як
зреагувала Марійка на такий вчинок? Чому не покарала сина?
•
Чи
були в Михайла негативні риси в характері? Як він ставився до Рахіри?
•
Які
стосунки були між братами?
•
Чим була сім'я для кожного з братів? (Неправильне
виховання породило в Сави комплекс неповноцінності й викликало відчуття того,
що він у сім'ї чужий. Він шукав людину, яка могла б його зрозуміти)
•
Чи
правильний був вибір Сави? Чому саме Рахіра? (Груба
сила притягує силу, зло притягує зло.)
•
Як
ставився до землі Михайло, а як Сава?
•
Як
уплинула на Михайла служба? До яких висновків він дійшов? (Сила
людини не в землі, а в руках людини, в праці.)
•
Під
час відсутності Михайла Сава полюбив працю на землі, трудився добре. Як до
цього ставилися батьки? Чи були задоволені? Чи хвалили сина?
•
Порівняйте
кохання Михайла й Анни, Сави й Рахіри.
•
Є
така думка, що кожна жертва певною мірою винна у своїй смерті. Чи стосується це
Михайла?
•
Якої помилки припустився Михайло в
стосунках з Анною, що призвело до трагедії? Чи можна назвати його нерішучим,
слабохарактерним? Чи, може, добрим і м'яким? (Михайло зволікав
зі шлюбом, боявся осуду односельців і найбільше того, що батьки можуть покарати
його за вибір дружини і не дати землі. У своїй передчасній смерті та поламаному
житті Анни винен і він. Михайло обіцяв Анні розповісти батькам про намір
одружитися з нею. Та кожного разу відкладав, зволікав, був нерішучим. І за це
був покараний долею. Заради нього Анна пішла в місто, де найнялася служницею, з
вини Михайла стала покриткою.)
•
Яким
став Сава після вбивства? На які думки, висновки це наштовхує?
•
Після
вбивства кожен член родини страждав. У чому трагедія становища кожного і чиє
становище найтрагічніше?
•
Чому
немає щастя в сім'ї Сави і Рахіри? Чому воно є у Петра і Анни, хоч Анна любить
тільки Михайла, навіть після його смерті?
•
Що
було причиною трагедії в родині сільського ґазди Івоніки Федорчука, який є
взірцем християнської добропорядності? (Учні дискутують, доходять висновку: і земля, і
характер Сави, і неправильне виховання, і підбурювання Сави
Рахірою і, зрештою, трагедія — кара за гріхи.)
•
Чи
можна Саву якось виправдати?
Слово вчителя
Комментариев нет:
Отправить комментарий