среда, 8 февраля 2017 г.

КОНТРОЛЬНА РОБОТА «Стилістичні засоби лексикології»

Дата:
Мета:        перевірити й оцінити рівень навчальних досягнень
десятикласників із розділу «Стилістичні засоби лексикології», з'ясувати можливі недоліки в ходу опанування мовною теорією; розвивати навички роботи з тестовими завданнями, навички самостій­ної роботи; виховувати шанобливе ставлення до рід­ної мови.
Тип уроку: урок перевірки навчальних досягнень учнів

ПЕРЕБІГ УРОКУ
Ознайомлення з критеріями оцінювання тестових завдань за­критої й відкритої форми. Проведення інструктажу щодо вико­нання їх.
1-8       0,5б.
9-11     1б.
12-14   2б.
ІІІ. Виконання тестових завдань закритої й відкритої форми.

Варіант 1

Завдання 1-9 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.

1.      Позначте рядок стилістично забарвлених слів.
А Книга, йти, добрий;
Б сигнал, високий, переслідували;
В шкандибати, малесенький, плестися;
Г дорогий, одинокий, коріння.
2. Неологізми – це слова, які …
 А з’являються у мові;
 Б запозичені з інших мов;
 В колись вживались часто, а тепер майже не використовуються;
 Г вживаються лише в мові людей певної місцевості.
3.Позначте речення, є  якому вжито просторічне слово.
А Вітер заснув, затих і тільки зрідка колишеться серед зеле­ного листя (Б. Грінченко).
Б Усяка волоцюга тут тягається — так і дивись! Ну, народ! (Б. Грінченко).
В Місяць був ясний, блискучий, як золотий турецький ята­ган (Г. Тютюнник).
Г Шлях дорога в небокрай веде (М. Руденко).
4.Позначте рядок професійних слів.
А Шприц, ін'єкція, пацієнт, скальпель;
Б моряк, штиль, книга, риболовля;
В учень, роман, педрада, щоденник;
Г рея, камбуз, кубрик, вахта.
5.Позначте речення, в якому є діалектне слово.
А Гейзери — гарячі джерела, що періодично фонтанують во­дою або парою
 (З підручника).
Б Дощ пройшов шовковою ходою і лишив на місті краплі сліз (В. Сосюра).
В Десь курився синій димок од ватри (М. Коцюбинський).
Г Все упованіє моє на тебе, мій пресвітлий раю, на милосердіє твоє, все упованіє моє
(Т. Шевченко).
6.Позначте рядок запозичених слів.
А підлога, ознака, предмет;
Б аргумент, генеральний, ліквідувати;
В вікно, телефон, олівець;
Г бібліотека, консенсус, знищити.
7.Позначте речення, в якому вжито авторський неологізм.
А На розмову тихосумну, на раду з тобою опівночі падатиму рясною росою
(Т. Шевченко).
   Б Звісна річ, усім тяжка робота з тим, що називається життя (М. Рильський).
 В Над озером пливла м'яка тендітна тиша (М. Хвильовий).
 Г Дивися: серце попелом сиплеться в ніч (С. Пантюк).
8.Позначте рядок, який складають лише загальновживані слова.
А Світло, когут, господар;
Б урок, плай, ковдра;
В доглядати, круглолиций, день;
Г ін'єкція, зайвий, козаки.

Завдання 10-12 мають по шість варіантів відповіді, серед яких два правильні варіанти. Потрібно вибрати два правильні ва­ріанти відповіді.
9.       Позначте правильні відповіді.
А Слова булава, десниця, пірнач у сучасному вжитку замінені іншими.
Б Слова воєвода, осавул, полковник є застарілими.
В Слова аршин, курінний, очіпок є словами, що вийшли з ужитку.
Г Слова файний, гарний, будинок є діалектними.
Д Слова ланіти, перст, зелейник у сучасному вжитку замі­нені іншими.
Е Слова чвалати, зеленесенький, лементувати є стилістично нейтральними.
10.    Позначте рядки із стилістично забарвленими словами.
А Веселощі, хлібина, товариство;
Б дружба, стаканчик, озорити;
В лицемірство, старанність, бовдур;
Г діточки, кулачок, голівонька;
Д дощ, сонечко, душогубець;
Е серденько, теремок, голосочок.
11.    Позначте рядки, в яких усі слова є діалектизмами.
А Смугастий, басаманистий;
Б леґінь, вуйко;
В ковдра, коц;
Г когут, півень;
Д ґазда, чавунка;
Е залізниця, вуйна.

       Завдання 13 передбачає вибіркову роботу.
12. Упорядкуйте подані слова:
1.Діалектизми :
2.Професіоналізми:
3.Офіційно-ділова лексика:
            4.Загальновживана лексика:
5.Жаргонізми:
Когут, літо, пшениця, протокол, двигун, берег, кльово, супер, файно, пюпітр, звіт, механізм, рука, доповідь, витяг.

    Завдання 14,15 потребують самостійного розв'язання.
13.  Знайдіть у реченнях застарілі слова, поясніть  значення 6 з них.
1. На валах стояли гармати й гаківниці, щоб відбивати наглі напади ворогів (З. Тулуб).
1      Ось підвелася одна молодиця, підперезана червоною край­кою (Панас Мирний).
2      Стрів я діда вельми старого (Т. Шевченко).
   4. І квилить, плаче Ярославна в Путивлі-граді на валу:
«Вітрило-вітре мій єдиний, легкий, крилатий господине!
Нащо на дужому крилі на вої любії мої,
На князя, ладо моє миле, ти ханові метаєш стріли?» (Т. Шевченко).
5. Полечу, –  каже, –  зигзицею, тією чайкою-вдовицею, та понад Доном полечу (Т. Шевченко).

14. Перепишіть словосполучення, розкривши дужки:
(На протязі, протягом) літа. Цей вчинок(не вартий, не вартує) уваги. Написав (вірно, правильно). Поштова (скринька, ящик). (Приймаю, беру) участь. (Відкриваю. Відчиняю) віконце. Зробити (прививку, щеплення).


Варіант 2

Завдання 1-9 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
1.Позначте рядок професійних слів.
А Учень, роман, педрада, щоденник;
Б рея, камбуз, кубрик, вахта;
В шприц, ін'єкція, пацієнт, скальпель;
Г моряк, штиль, книга, риболовля.
2.Позначте рядок стилістично забарвлених слів.
А Дорогий, одинокий, коріння;
Б шкандибати, малесенький, плестися;
В сигнал, високий, переслідували;
Г книга, йти, добрий.
3.Позначте речення, у якому є діалектне слово.
А Все упованіє моє на тебе, мій пресвітлий раю, на милосердіє твоє, все упованіє моє
(Т. Шевченко).
Б Гейзери — гарячі джерела, що періодично фонтанують во­дою або парою
(З підручника).
В Дощ пройшов шовковою ходою і лишив на місті краплі сліз (В. Сосюра).
Г Десь курився синій димок од ватри (М. Коцюбинський).
   4.  Неологізми – це слова, які …
   А  з’являються у мові;
   Б  запозичені з інших мов;
  В колись вживались часто, а тепер майже не використовуються;
  Г вживаються лише в мові людей певної місцевості.
   5. Позначте речення, в якому вжито авторський неологізм:
А Дивися: серце попелом сиплеться в ніч (С. Пантюк).
Б Над озером пливла м'яка тендітна тиша (М. Хвильовий).
   В Звісна річ, усім тяжка робота з тим, що називається життя (М. Рильський).
   Г На розмову тихосумну, на раду з тобою опівночі падатиму рясною росою
(Т. Шевченко).
  6. Позначте речення, в якому вжито просторічне слово.
А Усяка волоцюга тут тягається — так і дивись! Ну, народ! (Б. Грінченко).
Б Місяць був ясний, блискучий, як золотий турецький ята­ган (Г. Тютюнник).
В Шлях — дорога в небокрай веде (М. Руденко).
Г Вітер заснув, затих і тільки зрідка колишеться серед зеле­ного листя (Б. Грінченко).
  7.Позначте рядок запозичених слів.
А Вікно, телефон, олівець;
Б бібліотека, консенсус, знищити;
В аргумент, генеральний, ліквідувати;
Г підлога, ознака, предмет.
 8.Позначте рядок, який складають лише загальновживані слова.
А Ін'єкція, зайвий, козаки;
Б світло, когут, господар;
В урок, плай, ковдра;
Г доглядати, круглолиций, день.


Завдання 9-11 мають по шість варіантів відповіді, серед яких два правильні варіанти. Потрібно вибрати два правильні ва­ріанти відповіді.
    9. Позначте правильні відповіді.
А Слова булава, десниця, пірнач у сучасному вжитку замінені іншими.
Б Слова аршин, курінний, очіпок є словами, що вийшли з ужитку.
В Слова воєвода, осавул, полковник є застарілими.
Г Слова чвалати, зеленесенький, лементувати є стилістично нейтральними.
     Д Слова файний, гарний, будинок є діалектними.
     Е Слова ланіти, перст, зелейник в сучасному вжитку замі­нені іншими.
    10.Позначте рядки із стилістично забарвленими словами.
А Лицемірство, старанність, бовдур;
Б веселощі, хлібина, товариство;
В дружба, стаканчик, озорити;
Г серденько, теремок, голосочок;
Д дощ, сонечко, душогубець;
Е діточки, кулачок, голівонька.
    11.Позначте рядки, в яких усі слова є діалектизмами.
А Ковдра, коц;
Б смугастий, басаманистий;
В ґазда, чавунка;
Г леґінь, вуйко;
Д залізниця, вуйна;
Е когут, півень.

       Завдання 12 передбачає вибіркову роботу.
12. Упорядкуйте подані слова:
1.Діалектизми :
2.Професіоналізми:
3.Офіційно-ділова лексика:
            4.Загальновживана лексика:
5.Жаргонізми:
Бараболя, стіл, хлопець, довідка, лекало, волосся, кайфово, прикид, газда, монітор, автобіографія, мольфар, вікно, резолюція, палуба.

       Завдання 13, 14 потребують самостійного розв'язання.
13.  Знайдіть у тексті діалекті слова, поясніть  значення 6 з них.
 1. Ще буду мати час до справляння строїв. 2. То солі нам тра купити, то запалок. (Леся Українка). 3. Тепер Іван був уже леґінь,   стрункий   і  міцний,   як  смерічка,   мастив  кучері маслом, носив широкий  черес  і пишну кресаню  (М. Коцюбинський).
4. А невістка змотала починки, полічила чисниці та пасма, скинула півміток з мотовила й сховала в свою скриню. (Н.-Лев.)  5. На старій, об­рослій скрипухом березі зацокала вивірка. (М. Стельмах).


14. Перепишіть словосполучення, розкривши дужки:
(Котра, яка) година. Моє (ставлення, відношення) до тебе. Екзаменаційний(квиток, білет). (Перегортаю, перевертаю) сторінки книги. Терміново (подзвони, зателефонуй). Я ( рахую, вважаю), що це правда. Я (рахую, лічу) олівці.



V. Підсумок уроку
       Організований збір контрольних зошитів.
       Відповіді на питання, що виникли в учнів під час написання контрольної роботи.
Повторити правопис ыншомовних слів. Стор. 98, 59.
Вправа 211.





Комментариев нет:

Отправить комментарий