четверг, 23 февраля 2017 г.

Конспект уроку Д. Павличко — відомий український поет сучас­ності, перекладач. Громадянські мотиви лірики; образно-притчевий зріз часу, історії народу, про­блеми нації, окремої людини. Пісня «Два кольори», яка стала народною

Тема. : Д. Павличко — відомий український поет сучас­ності, перекладач. Громадянські мотиви лірики; образно-притчевий зріз часу, історії народу, про­блеми нації, окремої людини. Пісня «Два кольори», яка стала народною
Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художнє багатство, естетичну привабливість, гро­мадянську наснагу творів поета, зацікавити ними; розвивати й удосконалювати навички аналізу ліричного твору, вміння висловлюватися щодо форми та змістової глибини творів; виховувати національну самосвідомість, естетичний смак.
Очікувані результати: учні знають біографію письменника, вміють характеризувати його творчість, виразно і вдумливо читати його вірші, аналізувати їх, визначати причини популярності, висловлювати власні враження та думки.
Обладнання: портрет письменника, видання його творів, перекладів, ілюстрації до них, аудіозапис пісен «Два кольори».
Тип уроку: комбінований.

Хід уроку
І.        Організація початку уроку

ІІ.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1.     Творча робота.
Прокоментуйте афористичні висловлювання В. Симоненка (можливо, до­повнивши їх своїми), схарактеризуйте за ними поета.
«Немає нічого страшнішого за необмежену владу в руках обме­женої людини...»
 «Щасливий той, хто хоче мало від життя — він ніколи не роз­чарується в ньому».
«Найпростіший і найкоротший шлях до так званого щастя — ста­ти обивателем».

2.  Читання напам'ять віршів В. Симоненка.
(За вибором учнів.)

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
1.     Вступне слово вчителя.
-         Сьогодні на уроці ми вивчимо творчість ще одного письменника – шістдесятника  Д. Павличка. 
Вставай, Україно, вставай,
Виходь на дорогу свободи,
Де грає широкий Дунай,
Де ждуть європейські народи.
*
Ти зрікся мови рідної. Нема Тепер у тебе роду, ні народу. Чужинця шани ждатимеш дарма — В твій слід він кине сміх — погорду! Ти зрікся мови рідної...
Давно написав ці слова український поет Д. Павличко, але як актуально вони звучать і донині!
Одному з кращих митців сучасності й буде присвячено сьогодніш­нійурок.
Отже, тема сьогоднішнього уроку : Д. Павличко. Основні відомості про поета, перекладача. Громадянські мотиви лірики. Пісня „ Два кольори”, яка стала народною. (Запишемо її в зошит).

II.                     СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1.     Повідомлення учня  «Життєвий і творчий шлях Д. Павличка» (презентація)
Шлях сучасного письменника літературознавця й перекладача Д. Павличка і в житті, і в літературі, і в громадській діяльності був надзвичайно складним. Таким він залишається, мабуть, і досі, зважаю­чи на наш непростий час. Були в його житті злети й падіння, гоніння, покарання та нагороди, переоцінка цінностей.
Дмитро Васильович Павличко народився 28 вересня 1929 року в с. Стопчатові на Івано-Франківщині в багатодітній селянській сім’ї. Початкову освіту майбутній поет здобув у польській школі села Яблунів. Вчився в Коломийській гімназії та радянській десятирічці, а 1948 року вступив до Львівського університету. Студентом він очолював літера­турну частину Львівського театру юного глядача. 1953 року Д. Павлич­ко вступив до аспірантури, досліджував сонети І. Франка, але невдовзі залишив наукову роботу. Того ж року вийшла його перша збірка по­езій «Любов і ненависть». З 1954-го Д. Павличко — член Спілки пись­менників СРСР. У 1957-1959 роках завідував відділом поезії журналу «Жовтень». Тоді ж вийшли друком поетичні збірки «Моя земля» (1955) і «Чорна нитка» (1958). Збірка «Правда кличе» (1958) була визнана «ідеологічно ворожою», а весь її тираж повністю знищений. 1964 року Д. Павличко переїхав до Києва і очолив сценарну майстерню кіностудії ім. О. Довженка. Ним були написані сценарії кінофільмів «Сон» (1965) і «Захар Беркут» (1970). З 1966 по 1968 роки Д. Павличко працював у секретаріаті Спілки письменників України. Етапною для поета стала збірка «Гранослов» (1968), у якій він осмислював ідеї, багато в чому спільні для покоління шістдесятників: проблема людини, її взаємин з природою і навколишнім світом, проблема історичної пам’яті народу тощо. Протягом 1971-1978 років Д. Павличко редагував журнал «Все­світ». Серед багатьох поетичних книжок, що виходили у 1970-1980-ті роки, можна виділити збірки «Сонети подільської осені» (1973) і «Таєм­ниця твого обличчя» (1979). Поезіям Д. Павличка властиві філософізм, глибина роздумів над сутністю людського буття, звернення до каноніч­них строф (сонет, терцина, рубаї) та творче використання фольклорних образів і мотивів.
Д. Павличко — лауреат Державної премії України ім. Т. Г. Шев­ченка 1977 року, автор багатьох літературно-критичних статей, один із засновників Народного руху України, Демократичної партії України, у 1990-1994 роках — депутат Верховної Ради, певний час був послом України в Канаді. У збірці «Покаянні псалми» (1994) поет прагне пере­осмислити власне життя, розмірковує над історією та майбутнім України.
Д. Павличка цікавлять усі теми й проблеми, що йому сучасні. Так, образно-притчевий зріз часу ми бачимо у вірші «Коли помер кривавий Торквемада». До речі, через цей вірш було знищено всю збірку, видану 18-тисячним тиражем, і автор мав великі неприємності. Томас Торкве­мада — кривавий тиран минулого — асоціюється з особою Сталіна. Тира­на не стало, але залишилися прибічники тоталітарного режиму й засоби застрашення народу, тому ніхто не поспішав радіти. І небезпідставно.
Поет завжди переймався проблемами збереження національної свідомості рідної мови. Тому болем душі пройняті його вірші про це.

2.     Відеофільм «Д. Павличко про себе».

3.     « Відкритий мікрофон»                                             
1. Де і коли народився Д. Павличко? ( 28 вересня 1929р. в с. Стопчатові на Івано – Франківщині.).
 2. Де навчався письменник? ( в польській школі в Яблуневому, Коломийській гімназії, Львівському університеті на філологічному факультеті)
 3. Які збірки віршів є у письменника? ( „ Любов і ненависть”, „ Моя земля”, „ Чорна нитка”, „ Смерічка”...)
4.     Як було відзначено поета? ( 1997р. – нагороджено орденом „За заслуги” ІІІ ст., 1999р. – орденом князя Ярослава Мудрого IV cт., 2009р.
             орденом князя Ярослава Мудрого V cт., премією ім. Т.Г. Шевченка – 1977р…

4.     Пояснення вчителя.
Аналіз творчої діяльності
-         Дмитро Павличко — автор відомих пісенних текстів — «Впали роси на покоси», «Лелеченьки», «Пісня про Україну», «Долиною туман тече», «Явір і яворина», «Я стужився, мила, за тобою», «Дзвенить у зорях небо чисте», «Розплелись, розсипались»… Пісня «Два кольори» (1649) стала народною. На слова поета написали чимало пісень й автори Володимир Губа, Юлій Мей- тус, Богдан Янівський, Богдана Фільц, Олександр Ільїв, Микола Литвин, Галина Менкуш, Галина Ільєва. Твори на слова Дмитра Павличка виконують українські співаки Дмитро Гнатюк, Анато­лій Мокренко, квартет «Явір», Василь Зінкевич…
Творчий доробок Дмитра Павличка відомий у близькому й далекому зарубіжжі. Окремими книгами виходили його твори російською, естонською, польською, болгарською, угорською, грузинською та слов’янськими мовами.

 V.   Робота над твором Д. Павличка «Два кольори»
1.     Слово вчителя
Материнська пісня… Вона приходить до нас тихими вечорами, добросердна й лагідна, хвилююча й щира, як одвічна любов, що змалечку навіває нам поетичні образи землі й неба, сонця й ряс­ного суцвіття, учить любові до рідного краю, праці, близьких і рідних нам людей та гордості до найсвятішого.
1.     Прослуховування аудіозапису пісні
Прослухайте  пісню у виконанні Д. Гнатюка, на слова Д. Павличка, музика Олександра Білаша.
  • Які почуття викликала у вас пісня «Два кольори»?
  • Чому пісня Д. Павличка «Два кольори» стала народною? (Поет дібрав такі задушевні слова, так зумів виразити почуття багатьох людей, що вірш став улюбленою народ­ною піснею для багатьох поколінь. Справді, ця пісня близька до фольклорної традиції і символікою барв, і чисел, і філосо­фією життя.

2.      Робота з підручником  ( Г. Семенюк, М. Ткачук. Українська література.11 кл.) с.252   визначення пісні.  Запишемо в зошит.
                    Пісня – музикально – поетичний різновид мистецтва, призначений для співу,                
                   вона складається з куплетів, є приспів.

3.     Аналіз твору
·  Визначте:
жанр твору (ліричний вірш);
вид лірики (особиста);
                  тема та ідея твору.( Роздуми над своєю долею і життєвим шляхом, показати                  
          складність життя і уславити материнську любов.
провідний мотив (мотив дороги як сим­волу людської долі поєднаний із мотивом материнського бла­гословення…);
віршо­вий розмір (п’ятистопний ямб);
тип римування (перехресне).
·  Про які кольори йде мова у творі? Чому саме їх обрав автор? (Людину все життя супроводжують два кольори: червоний — то любов, а чорний — то журба. Такими ж нитками, за народ­ною традицією, вишивали рушники та сорочки. Проводжаючи сина в дорогу, мати дала вишитий рушник, як оберіг, як сим­вол своєї любові. І це була найдорожча річ, яку він зберігав протягом довгих років, бо мати ніби вгадала синову долю, вишила її на полотні.
Пронесені крізь роки й відстані, як заповіт, як материнська пісня любові й зажури, два кольори вийшли із згорточка ста­рого полотна і стали глибоко поетичним образом. Вони — ніби символи самого життя, що водило поета по світах і кли­кало додому, переплітаючи сумні й радісні дороги, як узори на материнім гаптуванні).

4.                       Завдання: „ Асоціативний ряд”
З чим асоціюються у вас чорний і червоний кольори? Запишіть у зошит
Червоний – (кохання, радість, щастя, любов...)
Чорний – (горе, смуток, журба, печаль...)
 Ви зараз, того не усвідомлюючи, провели дослідження: асоціативний ряд (учень, що відповідає)..   співпадає з асоціативний рядом..( учень)., а також з тим, що нам подає письменник. Це дійсно є народна пісня. І ви це довели. Вона не є відокремленою і написана для нас.
Висновок
Два кольори — дві тривоги, дві нитки душі, що з’єднують в одному візерунку пам’ять про батьків і турботу про дітей, про сучасне й майбутнє. Вони, як живі джерела, що передають від покоління до покоління скарби й багатство пам’яті свого роду, бо саме вони духовно єднають людину з рідною землею.

5.   Виразне читання поезії.

V. Підбиття підсумків.
1.Інтерактивна вправа «Мікрофон».
  -   Нелегкий шлях судилося Д. Павличку. Він ніс вогонь свого таланту людям та по червоно – чорній стежині його життя, як два довічні супутники йдуть Любов і Журба.
-                Чи корисним він був для вас?
Зверніть увагу ще раз на ключові слова уроку.
-                Мені запам’яталися такі поетичні рядки Д. Павличка: ...
      VI. Домашнє завдання:
-                біографія письменника с. 248 – 252.
-                Вірш „ Два кольори” – напамять.
-                Інд. завд. біографія І. Драча, М. Вінграновського.



2 комментария: