вторник, 31 января 2017 г.

Неологізми Тренувальні вправи


Тренувальні вправи
Неологізми

Вправа1.Прочитайте індивідуальні неологізми. Складіть із ними словосполучення. Запишіть. Визначте стилістичний відтінок неологізмів
Дзвінкостеблий, живоносне, цвіть, розпрозорилась, колисково, майбуття, широкополий, крутоберегий, самодзвонний, сивінь, високочолий, медоцвіт/

Вправа 2.Перепишіть речення. Зверніть увагу на авторські неологізми. Як вони впливають на стиль?
1. Не дивися так привітно, яблуневоцвітно (П. Тичина). 2. Не милуй мене шовково, Ясносоколово (П. Тичина). 3. Сестру я Вашу так любив — Дитинно злотоцінно (П. Тичина). 4. Вже небо не біжить тим синьо-білим бігом В своєму зорехмарному ряду (М. Вінграновський). 5. Зазимую тут; залітую, В цій великій хаті не своїй. У кутку відтихну, відлютую, Намовчусь у темряві німій (М. Вінграновський). 6. Десь на горизонті хмара-хустка Манить вдаль, мов дівчина у сад, І весни такі пахучі згустки Розплескалися об голубий фасад (В. Симоненко).

Вправа3Поясніть значення неологізмів у реченні.
1. Моя знайома звернулась до стилістів для того, щоб покращити свій зовнішній вигляд. 2. У наш час дуже багато людей займаються піаром.
3. Моя бабуся так і не навчилася користуватися тостером. 4. Дорогою до корпусу можна зустріти багато білбордів на політичну тематику. 5. Цей салон краси пропонує вам ліфтинг обличчя і шоколадне обгортування.
6. Зараз займатися фітнесом не тільки корисно, але й модно.

Вправа 4Доберіть українські відповідники до неологізмів.
1. У наш час тінейджери віддають перевагу інтернету, а не читанню книг.
2. На роль у фільмі дуже важко пройти кастинг. 3. У шоу-румі відомих дизайнерів продається одяг тільки в одному екземплярі. 5. Хендмейд-прикраси нині у великій популярності серед молоді.
6. Сек’юріті з нашого агентства гарантують вам спокій і безпеку. 7. Оскільки я не можу знайти квартиру, я змушена звертатися до брокера.

Вправа 5Виділіть неологізми із поданих слів:
дилер, факс, метелик, телетайп, менеджмент, мечник, лучник, ліжко, імідж, клонування, патефон, зошит, небо, вай-фай.

Вправа 6 Вибірковий диктант.
Виписати слова, які з’явилися в мові недавно. Витлумачити лексичне значення кожного.  Пояснити, чому серед неологізмів багато іншомовних слів.
  1. Головна особливість Аутернету полягає в тому, що він працюватиме на всій території земної кулі, навіть у тих точках, які сучасний Інтернет не покриває. (З підручника). 2. Активних користувачів Інтернету все частіше називають нетизянами. (З журналу). 3. За правилами нетикету, слід уникати трьох Х: хамства, хакерства, халяви. Ще одне правило:  не створюй і не розсилай спаму, флуду та флейму. (З правил нетикету).
Словник. Аутернет (від англ. outer  — зовнішній + net — мережа) - альтернатива Інтернету, його гігантський за рівнем охоплення аналог, який нью-йоркська некомерційна компанія MDIF (Media Development Investment Fund) планує запустити до літа 2015 року.
Нетикет (від англ.  net – мережа etiquette - етикет) –  правила поведінки користувачів мережі Інтернет.
Хакерство (англ. hacker, від to hack — рубати)  -  комп’ютерне шахрайство.
Халява (жарг.) -  те, що досягається без зусиль, за чужий рахунок або нахабством.
Спам (від  англ. spam - ковбасний фарш)  – «інформаційне сміття»,  нікому не потрібна інформація,  яку надсилають без згоди на те адресата.
Флуд  ( від англ. flood —  повінь, затоплення) –  повідомлення, які не містять корисної інформації і лише ускладнює обмін інформацією та спілкування в Інтернеті.
Флейм (від англ. flame — «полум’я») -   бурхливі обговорення на форумах і чатах,  які переходять у сварки.

Вправа 7 Прослухати речення. Визначити загальномовні неологізми, витлумачити їхні лексичні значення.
   1. Майданівці – це ті, хто стояли на Майдані вдень і вночі – воїни Небесної і земних Сотень. (І.Роздобудько). 2. Активістів Євромайдану на автівках назвали автомайданом, і ця назва міцно закріпилась у мовленні. (З журналу). 3. Незаконне копіювання кінофільмів, музичних творів, відеокліпів називають цифровим піратством.  4. Саме завдяки ЗМІ освоюються неологізми: хіт-парад, хітова пісня, хітова програма, хітова дівчина. Навряд чи затримаються в мові слова «брехлама» або «чатнутий»[1], але сьогодні їх відносять до неологізмів. (З журналу).

Вправа 8Дібрати й записати слова, що відповідають поданим лексичним значенням. Які з них можна вважати неологізмами? Які ще недавно ними були? Походження дібраних слів зясуйте за словником.
  1.Фільм, який має приголомшливий касовий успіх. 2. Електрона пошта. 3. Онлайн-щоденник (електронний журнал).  4. Програма для безпосереднього спілкування через Інтернет з використанням веб-камери. 5.  Неправдива інформація, яку  ЗМІ подають як реальну новину.  6.  Коротке повідомлення (до 140 знаків) у сервісі мікроблогів Twitter. 7. Фотоавтопортрет, зроблений за допомогою камери смартфону чи веб-камери.
Довідка. Блокбастер,  і-мейл (е-mail), блог,  скайп,  фейк,  твіт,  селфі.

Вправа 9Робота біля дошки.
Записати речення. Визначити авторські неологізми. Яка їхня роль у поетичному мовленні?
   І.1.Журавлиниться просинь, баболітиться осінь. (А.Камінчук.) 2. Листя падає – осінь листопадує (П.Тичина). 3.А діти весело сміються у баболітньому теплі. (П.Воронько.)
  ІІ. 1. Народна хвиля піднеслась на гребінь! Мільйонновільна Україна є! (В.Колодій.) 2. Стою серед усіх калинокровних родичів моїх. (П.Перебийніс.) 3. А нам лиш сміхотерапія упасти в розпач не дає. (В.Бровченко.)

Вправа11Диктант із коментуванням.
Визначити застарілі слова та неологізми (загальномовні й авторські).
 1.Чумацький Шлях лежав над головою як стезя вічності, по котрій ішли в давнину, йдуть сьогодні, йтимуть завтра. (Є.Гуцало.) 2. Шабля свиснула сталево, розбудила булаву. А бояни буйночубі поклонились батьку Хмелю. (П.Перебийніс). 3. А за вікном  дівчатко у вінку – таке українне, чисте і травневе. (Г.Лютий.) 4Емотиконів було в електронному листі більше, ніж слів. (З розмови). 5. Що це з тобою? Затовстошкурився вже? (О.Гончар.)
Довідка. Стезя (заст.) – стежка. Перен. – життєвий шлях. Булава (іст.) – символ гетьманської влади, старовинна зброя, має форму палиці з кулястим потовщенням на кінці. Боян (заст.) – співець, поет. Емотикон – смайлик, знак (зображення личка), що, позначаючи певну емоцію, сприяє пожвавленню електронного листування.

Вправа 12Виберіть з довідки слова, які відповідають поданим лексичним значенням. Які з цих слів донедавна вважалися неологізмами? Чи є вони ними сьогодні? Чому?
1. Всесвітня асоціація інформаційних компютерних мереж, обєднаних у єдину структуру. 2. Воїн-контрактник військового загону, який не бере участі у військових діях, а лише стежить за порядком та допомагає відновлювати господарство після війни. 3. Особа, яка користується послугами обчислювальної техніки для одержання інформації. 4. Вологонепроникний шар синтетичної речовини, яким покривають картон, папір для збереження від зношування та псування. 5. Портативний комп’ютер, зовнішні та внутрішні пристрої якого вмонтовані в одному корпусі у формі кейса вагою від двох до пяти кілограмів.
Довідка. Користувач. Ноутбук. Ламінат. Миротворець. Iнтернет.
♦ Серед поданих слів визначте іншомовні. Назвіть у них вивчені орфограми.
♦ Пригадайте й запишіть кілька слів, які донедавна сприймались як неологізми, а нині стали загальновживаними.

Вправа 13До поданих неологізмів доберіть із довідки українські відповідники (дублети).
                 Міленіум, офіс, пабліситі,  блокбастер,  аплікат.
Довідка.  Тисячоліття,  контора,  реклама,  бойовик,  заявник.

Вправа 13. Поясніть лексичне значення кожного з поданих неологізмів. Два-три з них уведіть до самостійно складених речень (усно).
              Веб-майстер, зелентур, камерофон,  ГПМ, дрес-код.
Словник. Веб-майстер – той, хто створює Інтернет-сторінки для компютерної мережі Інтернет.  Зелентур – туризм, повязаний із вивченням історії, культури, побуту українського села. Камерофон – мобільний телефон з умонтованою фотокамерою. ГПМ (генетично модифіковані продукти) - рослини та тварини, генні характеристики яких було змінено лабораторно.  Дрес-код - стиль одягу, обовязковий для працівників певних організацій.

Вправа 14. Спробуйте утворити неологізми, які можна використати в художньому висловлюванні
про хурделицю (весняний паводок, осінній падолист).
♦ Поясніть роль авторських неологізмів у художніх текстах.

Вправа 15. Прочитайте. Визначте авторські неологізми.
    1. Стою серед усіх калинокровних родичів моїх. (П.Перебийніс.) 2. Це жайвористе небо, цей небокрилий жайвір! ( В.Кордун.) 3. Ні, я себе не можу уявить без тебе, Дніпре, як і без тополі, що в серці моїм змалку тополить. (М.Вінграновський.) 4. У присмеркові доброї дібровості пшеничний присмак скошеного дня. На крутосхилах срібної дніпровості сідлає вічність чорного коня. (Л.Костенко.) 5. Високе небо творчості, ти повне ластівочості. (Д.Павличко.) 6. Мене дратує віршів довжелезія – порожніх слів, чуттів, думок розхристаність. (А.Кацнельсон.) 7. А нам лиш сміхотерапія упасти в розпач не дає. (В.Бровченко.)

Вправа 16Перепишіть, уставляючи пропущені літери. Визначте авторські неологізми.
      1. А в..селка проста і в..лична сонцебарвно із хмар вироста (П.Перебийніс). 2. Ой л..тіли леб..ді та над Україною, зорянопісенною, росянокалинною (І. Світличний). 3. Лаг..дна пісня шовковить п..йзаж (Т.Севернюк). 4. Зб..рають світлі золоті м..ди в..селокрилі та прозорі бджоли (М.Рильський). 5. Повітря світит..ся, ряхтить, і бджолиність золота гуде в ньому (О.Гончар). 6. I джм..лино, і бджолино урочисто хор співа, і якась мала пташина промовля святі слова (I.Коваленко). 7. Небо ро..просторилось в..соко, бджоли в квітограєві гудуть (Д.Луценко).
♦ Визначте слова, ужиті в переносному значенні, витлумачте це значення.

Вправа 17. Прочитайте. Лексичне значення яких слів ви можете витлумачити, не звертаючись до словника? Як давно ці слова увійшли до нашої мови? Що  спричинило такі запозичення?
І. Перфоманс,  і-мейл, онлайн, нік.
ІІ.  Роумінг,  лейбл,  топ-модель, лептоп.
ІІІ. Чил-аут, селебриті, саунд-трек,  постер.
ДовідкаПерфоманс  - форма мистецтва, де твором вважають дії автора (художника, актора), за яким глядачі спостерігають у режимі реального часу; і-мейл – електронна пошта; онлайн – спілкування в режимі реального часу;  нік – особисте, зазвичай вигадане власне ім’я, яким особа користується в інтернетівських чатах, форумах; роумінг -  надання послуг (стільникового зв’язку, Wi-Fi) абонентові поза зоною обслуговування мережі абонента з використанням ресурсів іншої мережі; лейбл - товарна етикетка з фірмовим знаком, топ-модель - модель, що досягла вищого професійного рівня; лептоп - ноутбук нового покоління;  чил-аут - місце для відпочинку у танцювальних закладах, селебриті – відомі в суспільстві люди: актори, музиканти, спортсмени та ін.; саунд-трек – музичний супровід фільму, мюзиклу, телепередачі, комп’ютерної гри тощо; постер – художньо оформлений плакат у ЗМІ.

Вправа 18. Прочитайте, визначте вжиті в реченнях неологізми.  Витлумачте лексичне значення кожного.
    1. Екран гаджета відображує інформацію у вигляді звичного друкованого тексту, цю чудову електронну імітацію встигли назвати «електронним чорнилом». 2. Ніхто не пише на e-mail,  немає навіть спаму! Я блідну, худну, я терплю – переживаю драму. В моїм інбоксі тільки те, що повернулось.  І серце в грудях молоде аж захлинулось! (В.Давидов.) 3. Шестикласники провели на шкільному подвірї патріотичний  флешмоб. (З газети).

Комментариев нет:

Отправить комментарий