среда, 25 января 2017 г.


Тема: ПРОФЕСІЙНО – ВИРОБНИЧА  ЛЕКСИКА

Мета: а) повторити відомості про професійно- виробничу лексику;  навчити визначати її стилістичну роль у мовленні;
б) удосконалювати вміння доцільно вживати професійно-виробничу у власному мовленні;
в) за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до краси та багатства рідної мови.
Обладнання: дидактичні картки, підручник.
Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1.     Фронтальне опитування «Діалектна лексика» (міні-іспит).
2.     Вправа 179 .
Пояснити діалектизми.
ІІІ. Ознайомлення десятикласників з темою, метою і завданнями уроку.
IV. Вивчення нового матеріалу
1.     Робота з підручником. Стор. 127.
-         Книжна лексика
Учням запропоновано заповнити таблицю, «Лексика, яка використовується в усному й писемному мовленні»

Усне мовлення
Писемне мовлення
Розмовна лексика
Просторіччя
Жаргон (сленг)
Суржик
Діалектна лексика
Наукова (терміни) лексика
Ділова (канцеляризми, кліше) лексика
Професійно-виробнича (терміни)

-         Професійно-виробнича лексика
-         З якою метою, у яких стилях вживається?
Розмовній лексиці протиставляється книжна.
Книжна лексика — це лексика, властива писемній формі літературної мови, вживана в науковій літературі, публіцистичних творах, офіційно-ділових документах тощо.
Професійно-виробнича лексика — слова, що стосуються певних галузей виробництва, виробничих процесів, знарядь праці, посад, приміщень: амбулаторія, процедури, фонендоскоп, ін’єкція, крапельниця (у мові медиків); аудиторія, сесія, клас, класний журнал, педрада, державна атестація (у мові освітян); шахта, вугільний пласт, вагонетка (у мові шах­тарів); фермерство, оранка, затримання вологи (у мові аграріїв).
Професійно-виробнича лексика сприяє різнобічному відтворенню певного професійного середовища та професійних інтересів людей, особливостей життя і побуту представників певних професій.

IV. Виконання системи завдань творчого характеру на основі повторення вивченого
1.     Лінгвістична розминка
-         Замінити словосполучення або речення одним словом.
Завдання
Відповідь
Власник банку
банкір
Лікар, що лікує очі
окуліст (офтальмолог)
Прилад для вимірювання температури
термометр
Певний режим харчування
дієта
Бойові дії військ проти противника з метою просування вперед
наступ, штурм
Група людей чи предметів, які розміщені або рухаються лінією ряд за рядом
колона
-         З одним із слів-відповідей скласти речення.
-         Що це за слова? Яка це лексика? (професійна лексика).
До речі, ряд за рядом – калька з російської мови
Слід говорити лава за лавою.
Юрій Шевельов свого часу писав про те, як нищилася більшовицькою владою українська мова «… особливо люто нищено українські військові терміни»
Чота – перетворено на взвод, багнет – на штик.
Російським словом ряд замінено українські слова лава бійців; у низці випадків. Правильно лише вживати перший ряд у партері.

2.       Вправа 179.

3.       Вибірковий диктант
Прочитайте речення, знайдіть у них професійні слова, розкрийте їхнє значення і вкажіть, якої професії вони стосуються.
1.     Для того, щоб передати велетенські напруження від однієї частини машини до другої, треба, щоб палець поршня і втулка шатуна були абсолютно точно підігнані одне до одного. (В. Собко).
2.     В сучасній артилерії під час  відбою відкочується тільки ствол гармати, а лафет лишається на місці. (підручник).
3.     Є у фізіології таке поняття – ударний об’єм серця. Під цім терміном розуміють кількість  крові, яку викидає серце в аорті за одне скорочення. (журнал).
4.     У повітрі промайнув трос і, розкручуючись, упав на палубу підводного човна. (Д.Ткач).
5.     Ніхто не звертав уваги на камуфльовану автомашину, в якій сидів оберст Ланцке.
4.                 Творча робота. Редагування речень
Вправа 1. Уявіть, що ви працюєте на одному з підприємств. Прочитайте подані запитання, відредагуйте.
1. Як зветься ваша посада?
2. Хто являється Вашим безпосереднім керівником?
3. Які Ваші основні функціональні зобов’язання?
4. Яку заробітну платню Ви отримуєте?
5. Якими навиками володієте?
6. Ця пропозиція заслуговує уваги.

Вправа 2. Спишіть, виправляючи допущені помилки.
1. Я настоюю на звільненні Василенка з посади.
2. Я прийшов до такого висновку.
3. Я повинен зложити свої повноваження.
4. Вибачаюсь, якщо було щось не так.
5. Вироби підприємства поступили в продажу.
6. Ми розробили міри по поліпшенню умов праці.


V.Узагальнення вивченого
-  У якій формі мовлення найчастіше використовується професійно-виробнича?
- Яка мета використання професіоналізмів у художніх та публіцистичних текстах?
- Чому не варто зловживати в усному мовленні професійно-виробничою?

VІ. Підсумок уроку
u Закінчити речення «На сьогоднішньому уроці я дізнався…».

VIІ. Домашнє завдання
1.     Конспект.
2.     Вправа 179.

3.     На основі підручників, довідників та галузевих словників укладіть свій невеликий словничок ( 15-20 слів), що характеризує вашу майбутню спеціальність.

Комментариев нет:

Отправить комментарий