Контрольна
робота № 2
Стилістика простих речень
І
варіант
І рівень (0,5б. за
кожну правильну відповідь). Завдання 1-8 передбачають вибір однієї
відповіді.
1.Завершіть подане твердження.
Розділ мовознавчої науки, який вивчає правила поєднання слів у словосполучення та речення, їх значення та роль у реченні називається…
а) морфемікою;
б) морфологією;
в) лексикологією;
г) фонологією;
ґ) синтаксисом.
2. Визначте просте речення.
Розділ мовознавчої науки, який вивчає правила поєднання слів у словосполучення та речення, їх значення та роль у реченні називається…
а) морфемікою;
б) морфологією;
в) лексикологією;
г) фонологією;
ґ) синтаксисом.
2. Визначте просте речення.
а) Ось ти ідеш повільною ходою і слухаєш, як день шумить
життям (В.Сосюра).
б) У сухий настій лісових трав і квітів вплітається повів яблук і меду (М.Стельмах).
в) Шумує Черемош, і дорога біжить до нього, мов потік (М.Стельмах).
г) Вечір опускається в гори, і грудочки першого снігу блищать на них (М.Стельмах).
ґ) У своїй річці й рибка, здається, усміхається нам; на чужині й соловейко не співає (О.Брик).
б) У сухий настій лісових трав і квітів вплітається повів яблук і меду (М.Стельмах).
в) Шумує Черемош, і дорога біжить до нього, мов потік (М.Стельмах).
г) Вечір опускається в гори, і грудочки першого снігу блищать на них (М.Стельмах).
ґ) У своїй річці й рибка, здається, усміхається нам; на чужині й соловейко не співає (О.Брик).
3.
Визначте поширене речення.
а) Приїздіть, будь ласка! (П.Рудченко).
б) Рідна мати моя, ти ночей не доспала (А.Малишко).
в) Не плач, Катерино…(Т.Шевченко).
г) Затінок. Сутінь (Л.Костенко).
ґ) Сонце почало допікати (Панас Мирний).
б) Рідна мати моя, ти ночей не доспала (А.Малишко).
в) Не плач, Катерино…(Т.Шевченко).
г) Затінок. Сутінь (Л.Костенко).
ґ) Сонце почало допікати (Панас Мирний).
4.Укажіть односкладне речення
А.У лісі було величезне
болото-баговище.(Б.Грінченко)
Б.Одного ранку небо сповнилося
сумним лелечим гомоном. (Є.Гуцало.)
В.На півдні безладно застигло
громаддя білого хмаровиння.(Ю.Збанацький.)
Г.Одного ранку небо сповнилося
сумним лелечим гомоном. (Є.Гуцало.)
Ґ. Поле чистим снігом скрізь
укрило.(Б.Грінченко.)
5.Укажіть означено-особове речення.
А.Як зелено в полі. (І.Нехода.)
Б.Від добра добра не
шукають.(Н.тв.)
В.Так йдучи, міркую сам собі…
(Т.Шевченко.)
Г.На сході вже
світає.(І.Нехода)
Ґ.Пізнє літо.(Леся Українка.)
6. У
якому реченні означення виражено займенником?
А.
Ми любимо сніжну зиму.
Б. Різдвяні свята - це
завжди радість.
В. Ялинку прикрасили новорічними
іграшками.
Г.
Наш садок виблискує самоцвітами.
7.У якому реченні немає вставного слова? (Розділові знаки пропущено.)
А.
Сьогодні мабуть буде завірюха.
Б.
Без сумніву весна колись переможе зиму.
В.
Навіть могутні дуби застигли в мовчанні.
Г.
Погода на щастя видалася гарною.
8.
Укажіть речення, у якому використано непрямий порядок слів із стилістичною
метою.
а) Осінь щедро засипала дубовим листом посохлі трави і пухнастий мох на пригорках (В.Кучер).
б) Смутний великий місяць низько повис над землею (Є.Гуцало).
в) Тануть в золоті і теплій синяві принадні простори і закликають усе в степу до спокою і миру.
г) Ми небес глибину збагнем, вище гір піднесем колоски (Д.Павличко).
ґ) А люди, володарі степу, задумали виростить сад (В.Терен).
а) Осінь щедро засипала дубовим листом посохлі трави і пухнастий мох на пригорках (В.Кучер).
б) Смутний великий місяць низько повис над землею (Є.Гуцало).
в) Тануть в золоті і теплій синяві принадні простори і закликають усе в степу до спокою і миру.
г) Ми небес глибину збагнем, вище гір піднесем колоски (Д.Павличко).
ґ) А люди, володарі степу, задумали виростить сад (В.Терен).
Завдання 9-10
мають по п'ять варіантів відповідей, із яких правильними
є декілька. Виберіть правильні відповіді.
9. У яких реченнях є додаток?
А. Зима прийшла раптово, несподівано.
Б. Земля вкрита пухнастим снігом.
В. На нічному небі яскраво
виблискують зорі.
Г. Пахне свіжою хвоєю.
Ґ.
Не чути пташиних голосів у зимовому лісі.
10. Визначте правильні твердження:
10. Визначте правильні твердження:
а) односкладні
речення мають один головний член − підмет або присудок;
б) двоскладні речення завжди мають другорядні члени речення;
в) слова в реченні можуть розташовуватися в прямому чи непрямову порядку;
г) поширені речення не мають другорядних членів речення;
ґ) розповідні речення містять повідомлення про факт, явище, подію;
д) окличні речення містять наказ, прохання, побажання.
б) двоскладні речення завжди мають другорядні члени речення;
в) слова в реченні можуть розташовуватися в прямому чи непрямову порядку;
г) поширені речення не мають другорядних членів речення;
ґ) розповідні речення містять повідомлення про факт, явище, подію;
д) окличні речення містять наказ, прохання, побажання.
ІІ рівень (1б. за
кожну правильну відповідь)
Завдання 11-13 передбачають установлення відповідності. До
кожного рядка, позначеного буквою, знайдіть відповідник, позначений цифрою.
11.Установіть відповідність між безособовими реченнями та
способами морфологічного вираження в них
головних членів.
А.У Петра захопило дух у грудях. (Панас Мирний.)
|
1.Безособове дієслово.
|
Б.Та що ж тобі дати? (М.Коцюбинський.)
|
2.Особове дієслово у безособовому значенні.
|
В.Тепер до Одеси було далеко.(В.Кучер.)
|
3.Дієслівна форма на -но, -то.
|
Г.На сизих луках скошено траву. (М.Рильський.)
|
4.Неозначена форма дієслова.
|
Ґ.Осяяти землю безщасную треба.(Леся Українка.)
|
5.Прислівники – присудкові слова.
|
|
6.Прислівник з інфінітивом.
|
12.
Установіть відповідність між односкладним реченням та його
характеристикою.
1) Ідуть співаючи дівчата (Т.Шевченко).
2)Важко зрозуміти ситуацію, що склалася в аграрному
секторі економіки (З газети).
3) Зичимо Вам доброго від Господа Бога здоров’я і щасливого в
усьому побуття (Леся Українка).
4)Питай не старого, а бувалого (Народна творчість).
5) Степ. Ковила. Легенький подих вітерця (В.Чемерис)
|
А)Означено-особове; епістолярний стиль мовле-ння;
Б) неозначено-особове; художній стиль мовлення; В) безособове; публіцистичний стиль мовлення; Г) узагальнено-особове; художній стиль мовлення; Ґ) інфінітивне; епістлярний стиль мовлення; Д) називне; художній стиль мовлення. |
13. Установіть
відповідність між реченнями та ускладнювальними
елементами (розділові знаки пропущено).
А. Хуга хуртовина заметіль
|
1. Речення із вставним словом.
|
Б. Новий рік без сумніву найкраще свято.
|
2. Речення з однорідними означеннями.
|
В. Я люблю тебе зимова казко.
|
3. Речення із звертанням.
|
Г. Тепло й затишно на душі в різдвяний вечір.
|
4. Речення з однорідними обставинами.
|
|
5. Речення з однорідними підметами.
|
ІІІ рівень (2 б. за
кожну правильну відповідь)
14. Прочитати мовчки
текст. 1).Виписати односкладні речення.
2). Зробити
синтаксичний розбір односкладних речень.
Над полями гриміло, блискало,
будувалося… Сива повновода туча вже висіла над цілим степом. Світлі паруси дощу
розпускались на обрії, помітно наближалися нивами. Все ближче та ближче вони… Ось уже війнуло із шляху
характерним запахом примоченої гарячої пилюки. З тихим дзвоном упали перші краплини, все стрепенулося за вікном, і
вже широкою чарівною музикою зашумів дощ, той цілющий рясний дощ, про який
кажуть, що це сиплеться з неба золото.
15. Доберіть до поданих двоскладних речень синонімічні безособові. Позначте граматичні основи.
1. Раптом повіяли степові пахощі. 2. Уся кімната заквітчана айстрами. 3. Весь день дитина веселилася.
4. Вартовий не має права покидати свій пост.
Контрольна
робота № 2
Стилістика простих речень
ІІ
варіант
І рівень (0,5б. за
кожну правильну відповідь). Завдання 1-8 передбачають вибір однієї
відповіді.
1. Завершіть
подане твердження.
Основні одиниці синтаксису – це…
а) морфема, слово;
б) афікси, фонеми;
в) слово, словосполучення;
г) словосполучення, речення;
ґ) слово, речення.
2. Укажіть складне речення.
Основні одиниці синтаксису – це…
а) морфема, слово;
б) афікси, фонеми;
в) слово, словосполучення;
г) словосполучення, речення;
ґ) слово, речення.
2. Укажіть складне речення.
а) Гомоніла пуща лунко, стоголосо, зелено-пурпурні
розчесали коси сосни вікові (Д.Фальківський).
б) Останні вже дукати береза на пальцях лічить, літу віддає (Л.Костенко).
в) Яка прекрасна і невблаганна осінь переступає в шурхоті яснім! (О.Омельченко).
г) У небуття пішло минуле, в прірву над обривом (В.Лагода).
ґ) Часом присниться синій барвінок, сивий полин, сум чебрецевий, озеро в лісі, тихий зарінок…(В.Стус).
б) Останні вже дукати береза на пальцях лічить, літу віддає (Л.Костенко).
в) Яка прекрасна і невблаганна осінь переступає в шурхоті яснім! (О.Омельченко).
г) У небуття пішло минуле, в прірву над обривом (В.Лагода).
ґ) Часом присниться синій барвінок, сивий полин, сум чебрецевий, озеро в лісі, тихий зарінок…(В.Стус).
3. Укажіть складне речення, усі частини якого є
непоширеними.
а) Чи чули ви, як верби ридають на березі, втративши воду?
(М.Чернявський).
б) І вчувалося кленам і соснам, що над ними вже й неба нема(М.Сингаївський).
в) Зійшли сніги, шумить вода (П.Грабовський).
г) Все спить, однак вже я не сплю (М.Рильський).
ґ) Торохнув грім, немов на залізний дах сипнули повну шаньку каштанів (Григір Тютюнник).
б) І вчувалося кленам і соснам, що над ними вже й неба нема(М.Сингаївський).
в) Зійшли сніги, шумить вода (П.Грабовський).
г) Все спить, однак вже я не сплю (М.Рильський).
ґ) Торохнув грім, немов на залізний дах сипнули повну шаньку каштанів (Григір Тютюнник).
4.Укажіть неозначено-особове речення.
А.У Якимовому вітряку
світилось.(М.Коцюбинський.)
Б.Гостинно зустрічаєте гостей,
мамо!(О.Донченко.)
В.З вогнем не жартуй. (Н.тв.)
Г.Та нехай собі, як знають:
божеволіють, конають.(П.Тичина.)
Ґ.Не чіпайте
дівчини.(Г.Тютюнник.)
5.Укажіть рядок, у якому всі слова та словосполучення можуть
бути вставними:
а)нібито, по-перше, на радість;
б) принаймні, наприклад, уявіть собі;
в) навіть, на жаль, між нами кажучи;
г) до речі, без сумніву, на мій погляд.
а)нібито, по-перше, на радість;
б) принаймні, наприклад, уявіть собі;
в) навіть, на жаль, між нами кажучи;
г) до речі, без сумніву, на мій погляд.
ґ)крім того, з іншого боку,
адже, по-перше.
6. Яке з визначень додатка є правильним?
6. Яке з визначень додатка є правильним?
А. Це другорядний член речення, який означає предмет
і відповідає на запитання всіх відмінків, крім називного й кличного.
Б. Це другорядний член речення, який вказує на ознаку
предмета й відповідає на запитання який?
чий? котрий?
В. Це другорядний член речення, який називає різні
ознаки дії - місце, час, причину, мету, спосіб, ступінь.
Г. Це
другорядний член речення, який відповідає на запитання
як? де?.хто?який? котрий?
7. Які елементи ускладнюють структуру речень?
А.
Додатки.
Б.
Однорідні члени речення.
В.
Обставини.
Г.
Означення.
8. У якому
реченні правильно розставлено розділові
знаки?
А. Скрізь лежить білий сніг: на
озері, річці, ставку.
Б. Зимове сонце з'явилося на мить, і
заховалося за хмарами.
В. Засніжені поля луги сплять
глибоким сном.
Г. І ліс і поле одягли срібні шати.
Завдання 9-10
мають по п'ять варіантів відповідей, із яких правильними
є декілька. Виберіть правильні відповіді.
9.Які твердження є правильними?
А. Однорідні
члени належать до одного й того самого слова в реченні.
Б. Однорідними членами речення можуть
бути тільки
другорядні.
В. Однорідні
члени речення відповідають на те саме запитання.
Г. Однорідні члени речення не
утворюють словосполучення.
Ґ. Однорідні члени речення не
залежать один від
одного.
10. Укажіть прості речення.
а) Один рибу ловить, а інший ґави стереже (Народна
творчість).
б) Сім раз відмір, а раз відріж (Народна творчість).
в) Працюй плечима, а не очима (Народна творчість).
г) Доброго коня пізнають з бігу, а людину бачать з її трудів (Народна творчість).
ґ) Не мудруй багато, а працюй завзято (Народна творчість).
б) Сім раз відмір, а раз відріж (Народна творчість).
в) Працюй плечима, а не очима (Народна творчість).
г) Доброго коня пізнають з бігу, а людину бачать з її трудів (Народна творчість).
ґ) Не мудруй багато, а працюй завзято (Народна творчість).
ІІ рівень (1б. за
кожну правильну відповідь)
Завдання 11-13 передбачають установлення відповідності. До
кожного рядка, позначеного буквою, знайдіть відповідник, позначений цифрою.
11. Установіть
відповідність між реченням та його стилістичними особливостями.
1)Припливайте до колиски, лебеді, як мрії (В.Симоненко).
2)Стартувала виборча компанія (З розмови).
3)Красо України, Подолля! Розкинулось мило, недбало! (Леся
Українка).
4)Використовуючи етимологію як засіб привернення уваги до
певного слова, автор не завжди звертається до глибокого аналізу його
походження (За О.Паномарів).
5)Вже почалось, мабуть, майбутнє (Л.Костенко).
|
А) речення, у якому використано непрямий порядок слів із стилістичною
метою.
Б) односкладне означено-особове речення, яке характерне для художнього стилю мовлення з присудком у наказовому способі; В)речення, яке потребує стилістичного редагу-вання; Г)речення ускладнене риторичними звертаннями; Ґ) речення, характерне для публіцистичного стилю мовлення, ускладнене відокремленою обставиною; Д) речення, характерне для епістолярного стилю мовлення, ускладнене відокремленим означенням. |
12.Установіть відповідність між односкладними реченнями
та її видами.
А.Линь, моя пісне, мов чайка
прудкая. (Леся Українка.)
|
1.Означено-особове.
|
Б.Навколо саду вирішили
посадити захисну смугу.(О.Донченко.)
|
2.Неозначено-особове.
|
В. З далекого степу горнуло густим духом скошеного жита. (Г.Тютюнник.)
|
3.Узагальнено-особове.
|
Г.Ось промінь останній. (ЛесяУкраїнка.)
|
4.Безособове.
|
Ґ.В сіні вогню не сховаєш.
(Н.тв.)
|
5.Називне.
|
Д. Земля вкрита пухнастим снігом.
|
|
13. Установіть відповідність між виділеними словами в реченнях та їх синтаксичними функціями.
А. Віхола землю
взяла у свої обійми.
|
1. Додаток.
|
Б. І тільки старенький дуб не зрадів віхолі.
|
2. Обставина.
|
В. На снігу видно
заячі сліди.
|
3. Присудок.
|
Г. Холод душі - це
вічний сніг у серці.
|
4. Означення.
|
|
5. Підмет.
|
ІІІ рівень (2 б. за
кожну правильну відповідь)
14. Прочитати мовчки текст. 1).Виписати
односкладні речення.
2).Зробити
синтаксичний розбір односкладних речень.
Над полями гриміло, блискало,
будувалося… Сива повновода туча вже висіла над цілим степом. Світлі паруси дощу
розпускались на обрії, помітно наближалися нивами. Все ближче та ближче вони… Ось уже війнуло із шляху
характерним запахом примоченої гарячої пилюки. З тихим дзвоном упали перші краплини, все стрепенулося за вікном, і
вже широкою чарівною музикою зашумів дощ, той цілющий рясний дощ, про який
кажуть, що це сиплеться з неба золото.
15. Замініть неозначено-особові речення
безособовими.
1. У фізичній лабораторії створили новий прилад. 2. Зовсім недавно відкрили нову планету.
1. У фізичній лабораторії створили новий прилад. 2. Зовсім недавно відкрили нову планету.
3. Нам забороняють виходити на вулицю. 4.
Новобранців постригли дуже коротко.
Комментариев нет:
Отправить комментарий