понедельник, 23 января 2017 г.

ПРОФЕСІЙНО - ВИРОБНИЧА, НАУКОВА ЛЕКСИКА

Тема: ПРОФЕСІЙНО - ВИРОБНИЧА, НАУКОВА ЛЕКСИКА

Мета: а) повторити відомості про наукову, професійно виробничу й ділову лексику;  навчити визначати її стилістичну роль у мовленні;
б) удосконалювати вміння доцільно вживати лексику книжну й професійно виробничу у власному мовленні;
в) за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів повагу до краси та багатства рідної мови.
Тип уроку: урок повторення здобутих знань.

ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1.     Фронтальне опитування «Просторічна лексика»
2.     Вправа 175 .
Міні-твори
ІІІ. Ознайомлення десятикласників з темою, метою і завданнями уроку.
IV. Вивчення нового матеріалу
1.     Робота з підручником. Стор. 127, 129.
-         Книжна лексика
-         Професійно-виробнича лексика
-         З якою метою, у яких стилях вживається?
Розмовній лексиці протиставляється книжна.
Книжна лексика — це лексика, властива писемній формі літературної мови, вживана в науковій літературі, публіцистичних творах, офіційно-ділових документах тощо.
Професійно-виробнича лексика — слова, що стосуються певних галузей виробництва, виробничих процесів, знарядь праці, посад, приміщень: амбулаторія, процедури, фонендоскоп, ін’єкція, крапельниця (у мові медиків); аудиторія, сесія, клас, класний журнал, педрада, державна атестація (у мові освітян); шахта, вугільний пласт, вагонетка (у мові шах­тарів); фермерство, оранка, затримання вологи (у мові аграріїв).
Професійно-виробнича лексика сприяє різнобічному відтворенню певного професійного середовища та професійних інтересів людей, особливостей життя і побуту представників певних професій.

-         Ознаки наукової лексики
-         Сфера вживання
-         Що таке термін?
-         З якою метою вживаються?
Наукова лексика охоплює різні галузі науки, техніки, мистецтва.
До неї ставлять такі вимоги:
однозначність,
відсутність експресивно-оцінного значення.
Абстрактна наукова лексика вживається в усіх або багатьох галузях науки: система, аргументація, типологія, залежність, вплив, доказ, деталізація, аналіз, синтез, порівняння, аналогія, висновок, наслідок.
Слово або словосполучення, що виражає поняття та його місце серед інших понять, слугує для спілкування людей, пов'язаних єдністю спеціалізації, — називають терміном (з латини Тегтіпиз — божество меж, кордонів).
Терміни вживають для точного вираження понять певної галузі знань: клітина, аорта, бісектриса, радіус, діагональ, тариф, скерцо, лібрето, водень, комп’ютерне забезпечення, пошук даних; числова константа; ядерна реакція, безсполучникове складне речення,
Крім термінів-слів та термінів-словосполучень, існують терміни-речення: Кроком руш! Віддати швартові!
Невпинний розвиток науки і техніки сприяє проникненню термінів в усі сфери людської діяльності.

IV. Виконання системи завдань творчого характеру на основі повторення вивченого
1.     Вправа 179.

2.     Вправа 183.

3.     Лексикографічна робота
Ø Прочитати  уривок з твору П. Гуріненка. Виписати військові професіоналізми.  Пояснити їх значення та стилістичну роль.
Повз машину оберста Ланцке при світлі конаючого дня прохо­дили війська. Йшли піші, їхали кінні, повільно просувалися криті брезентом грузовики, закурені тягачі, завиваючи так, що здава­лося, їхні мотори от-от вибухнуть і розлетяться на друзки, воло­чили гармати всіляких калібрів, а ті ніби опиралися, не хотіли, щоб їх тягли у пекло бою. А люди йшли, не ремствуючи, покір­ливо й мовчазливо. Люди були слухняніші за метал.
Велетенська сіро-зелена ящірка повзла на схід, поширюючи навколо бензиновий згар. Важкі хмари незрушно зависли над землею. Від їх неймовірної, мільйоннотонної ваги тяжко дихало­ся, а тіло ящірки, яка сунулася дорогою, видавалося пласким, придавленим зверху. Ніхто з тих, що їхали і йшли, не звертав уваги на камуфльовану автомашину, в якій сидів оберст Ланц­ке. У тисячах очей сіріла позичена у дощового неба байдужість.
(П.Гурніненко)

4.     Розподільне письмо
Ø Погрупувати подані терміни залежно від галузі знань, сфери їх використання Встановити, користуючись словниками, які з наведених термінів мають українські відповідники.
Розвиток, психоаналіз, інтерлінгвістика, суфікс, фехтування, фільтрування, методика, фініш, узагальнення, натуралізм, диктатура, формування, форсувати, алгоритм, фосфоресценція, алітерація, кореляція, фракціонування, фрезерування, анафора, білінгвізм, концентрація, гімн, конфлікт, перипетія, манускрипт, так, помпезність, експеримент, шарада, систематизація, типізація, титр.

5.     Робота з тестами.
1. У якому рядку медичні терміни
А. Терапія, гіпотеза, дефіцит, сигма
Б. Антропологія, конверсія, аврал, автобіографія
В. Комплекс, інверсія, автограф, діамант
Г. Температура, скальпель, пігулки, ординатор
2. Виберіть рядок, в якому є синонім до терміна горизонт
А. Географія, сонце, небо, далеч
Б. Видноколо,.обрій, виднокруг, крайнебо
В. Горизонталь, горизонтальний, протяжність, протяг
Г. Протягом, круг, дивитися, милуватися
3. Як називаються слова, якими користуються люди певних професій?
А. Діалектні
Б. Загальновживані
В. Неологічні
Г. Професійні           
4. У якому рядку подано синоніми до слів – термінів: негоціант, афіша, нюанс, аплодисменти, бард
А. Продавець, запрошення, можливість, турбота, митець
Б. Меценат, картина, нота, аплодувати, баян
В. Купувати, оголосити, відтінити, плескати, поетизувати
Г. Купець, оголошення, відтінок, оплески, поет
5. В якому  рядку всі слова - терміни
А. Дифтонг, ділення, гіпотенуза, фонетика.
Б. Прагнення, абстракції, знаменник, депо, місто.
В. Гуманізм, романтизм, чисельник, готель, кіло.
Г.  Детектив, какаду, множення, контакт, посол.
6.У якому рядку вжито професійну лексику
А. В шкіряних мішках стояли стоси старої щирозлотої монети. (І. Франко).
Б. Наші вуличани, окрім хліборобства, ще мають і ремесло в руках: столярство, шевство,  стельмахівство, бондарство і мірошництво. (М. Стельмах).
В. У пам’яті іде за мною слідом моє село, де плакав і радів. (М. Сингаївський).
Г. Летять білі чайки, летять білі чайки блакитного дня. (А.Білаш).

6.       Вибірковий диктант
Прочитайте речення, знайдіть в них
професійні слова, розкрийте їхнє значення і вкажіть, до якої професії вони стосуються.
1.      Запарувала рілля, тьмяно заблищали на сонці одвернуті лемешами скиби землі. (Г. Тютюнник).
2.      Лікарка мовчки вийняла з-під пахви хворої термометр, мружачись проти світла, довго придивляючись до блискучою шкали. (Ю. Збанацький)
3.      Прогрівати насіння найзручніше в звичайних термостатах. (журнал).
4.      Для того, щоб передати велетенські напруження від однієї частини машини до другої, треба, щоб палець поршня і втулка шатуна були абсолютно точно підігнані одне до одного. (В. Собко).
5.      В сучасній артилерії при відбої відкочується тільки ствол гармати, а лафет лишається на місці. (підручник).
6.      Там росли тонка матіола з міцним ароматом, пахучий гострий тютюн, терпкий любисток. (Г. Тютюнник)
       7.  Є у фізіології таке поняття – ударний об’єм серця. Під цім терміном розуміють кількість  крові, яку викидає серце в аорті за одне скорочення. (журнал).
      8.Пильна увага до ритміки, строфіки, евфонії вірша була властива П. Г. Тичині. (журнал).

7.     Угорський кросворд « Мовознавчі терміни».
Прочитай зашифровані терміни в цьому кросворді.
П
Т
С
Н
Е
З
О
?
Я
І
І
Е
И
О
Т
Н
А
Ч
А
Ф
Д
М
Н
Ф
И
К
И
Е
Р
Г
М
З
Т
С
К
Н
Н
Н
Ф
О
И
І
А
И
А
Е
М
Н
Р
О
К
Г
К
С
Н
К
І
Я
О
М
А
О
Л
О
Е
О
Т
І
Н
О
Л
Ь
К
П
Д
О
А
М
А
Н
В
О
А
Р
У
К
Д
М
І
Т
О
Л
С
И
С
Д
О
И
Н
О

u Укласти словничок термінів школяра,
користуючись термінологічним словником української мови.

VІ. Підсумок уроку
u Закінчити речення «На сьогоднішньому уроці я дізнався…».

VIІ. Домашнє завдання
1.     Конспект.
2.     Скласти словник професіоналізмів майбутньої професії (15-20 слів) .


Комментариев нет:

Отправить комментарий