среда, 25 января 2017 г.


Тема: Наукова і ділова лексика, їхні стилістичні функції

Мета: а) повторити відомості про наукову й ділову лексику;  навчити визначати її стилістичну роль у мовленні;
б) удосконалювати вміння доцільно вживати наукову й ділову лексику у власному мовленні;
в) за допомогою мовленнєво -комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до краси та багатства рідної мови.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, словник.
Тип уроку: комбінований..

ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1.     Виконання тестових завдань.
2.     Вправа 179 .
ІІІ. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку.
IV. Вивчення нового матеріалу
1.     Робота з підручником. Стор. 129.
-         Ознаки наукової лексики.
-         Сфера вживання.
-         Що таке термін?
-         З якою метою вживаються?
Наукова лексика охоплює різні галузі науки, техніки, мистецтва.
До неї ставлять такі вимоги:
однозначність,
відсутність експресивно-оцінного значення.
Абстрактна наукова лексика вживається в усіх або багатьох галузях науки: система, аргументація, типологія, залежність, вплив, доказ, деталізація, аналіз, синтез, порівняння, аналогія, висновок, наслідок.
Слово або словосполучення, що виражає поняття та його місце серед інших понять, слугує для спілкування людей, пов'язаних єдністю спеціалізації, — називають терміном (з латини Тегтіпиз — божество меж, кордонів).
Терміни вживають для точного вираження понять певної галузі знань: клітина, аорта, бісектриса, радіус, діагональ, тариф, скерцо, лібрето, водень, комп’ютерне забезпечення, пошук даних; числова константа; ядерна реакція, безсполучникове складне речення,
Крім термінів-слів та термінів-словосполучень, існують терміни-речення: Кроком руш! Віддати швартові!
Невпинний розвиток науки і техніки сприяє проникненню термінів в усі сфери людської діяльності.
1.     Вправа 183.

2.     Вибіркове письмо
Ø Із поданих слів і словосполучень випишіть ті, що притаманні науковому стилю, визначте сфери їх використання.
Узагальнення, фрезерування, анафора, фільтрування, легінь, орфографія, довідка, аорта, борщ, молекула, дідівщина, оголошення, діжурний, лексика, синочок, , прямий кут, , договір, дзвінкий приголосний, постанова, суфікс, обмін речовин, рівняння, протокол, трускавки, присудок.

1.     Робота з підручником. Стор. 132, 134.

Ділова лексика — слова й сполуки слів, що належать до офіційно-ділового стилю і забезпечують ділове спілкування і в усній діловій практиці, і в текстах документів: законів, указів, статутів, угод тощо. Особливості лексики ділового стилю — точність, конкретність, недвозначність, лаконічність, неприпустимість експресивно-оцінного значення, макси­мальна стандартизація й уніфікація термінології.
Розрізняють ділову лексику, уживану для забезпечення:
             міждержавних відносин, діяльності міжнародних установ, державного управління: президент, прем’єр-міністр, секрета­ріат, аташе, нота, комюніке, прийняття закону, ратифі­кація угоди;
             юридично-правових стосунків: позивач, відповідач, слідчий, адвокат, прокурор, експерт, показання, свідок, алібі, допит, злочин, апеляція, амністія, стаття, підзаконний акт;
             щоденного ділового спілкування кожного мовця: заява, доручення, інструкція, секретар, посвідчення, акт., наказ, витяг із протоколу засідання.
Серед ділової лексики є віддієслівні іменники [заява, призначення,розпорядження), усталені звороти (як зазначено вище; ми, що нижче підписалися; прошу надати ...; зарахувати на посаду ...; оголосити конкурс ...).
У текстах ділового стилю вживають терміни: моніторинг, маркетинг, менеджмент.

У художній літературі та публіцистиці ділову лексику вживають для реалістичного зображення ділових стосунків.
Проте ділова лексика не завжди вживається доречно. Невмотивоване проникнення її до інших стилів спричинило появу канцеляризмів. Стильову невідповідність таких слів контекстові вважають грубим порушенням літературної норми.
Канцеляризми (від латинського сапсеїіі — рамки, межі) — слова та словосполуки, що, будучи одиницями офіційно-ділового стилю, вживаються поза його межами.
У художніх та публіцистичних текстах з певною стилістичною метою канцеляризми вживають для:
             характеристики персонажів: Мов перед хворим лікарняний лист, поезія моя — переді мною (В. Черепков);
             характеристики суспільства: Хто поверне нам пісні інструкції до користування моральними цінностями? (В. Голобородько );
             сатирично-глузливого змалювання життя героїв: А воно на те й життя, щоб людиною бути. А не середньою арифметичною цифрою (М. Стельмах).


IV. Виконання практичних завдань творчого характеру на основі повторення вивченого
1.       Словниково-вибіркова робота.
Запишіть слова, які можна використати в офіційно-діловому стилі. Обґрунтуйте свою думку. За допомогою тлумачного словника з'ясуйте значення незрозумілих слів. Складіть з ними речення.
Безсмертя, дитячий, нотаріально завірений бланк, задрімали, сивовусий, пташки, дипломатична аудієнція, оголошення, злоба, вето, віза, стягнення, акт, файний, директива, скарга, нікчемний, гарант.

2.       Вправа 187

3.      Творче редагування.
Відредагуйте сполучення слів. Поясніть свій вибір.
Ведучий фахівець, винести подяку, виписка із протоколу; вільна вакансія; всезагальні збори; вступний взнос; діючі правила; міри перестороги; жила площа; налоговий прес; заключати угоду, до заяви додаю мою автобіографію.
Довідка
Провідний фахівець; скласти подяку; витяг із протоколу; вакансія; загальні збори; вступний внесок; чинні правила; запобіжні заходи; житлова площа; податковий тиск; складати угоду

4.       Орфографічна вправа.
Виправте допущені помилки в написанні слів.
Координаційна рада при призеденті україни, Центральна Рада, народний артист України, Національна українська Академія, академік Національної академії наук України,

5.      Творча робота
Уявіть собі, що нас просять допомогти скласти словесний портрет дівчинки, яка загубилася. Що із запропонованого тексту потрібно залишити, щоб він набув ознак ділового? Прошу олівцем закреслити непотрібне (учні працюють у парах; тексти з описами роздані на кожну парту)

1). Вона маленька, худенька. Світле, кучеряве волосся. Очі мрійливі. Голубі. На ній білі гольфи. Голубі босоніжки, сукня в червону клітинку. Вона любить довго спати, їсти морозиво "ескімо". Захоплюється колекціонуванням марок. Любить співати веселі пісні. Над бровою шрам. Дружить з дівчинкою Оленкою. У неї є кицька Мурка.

2). Продається диван. На вулиці Стрілецькій спитати діда Петренка. Він хоч і б.у., але перетягнутий новими пружинами.


VІ. Підсумок уроку
u Закінчити речення «На сьогоднішньому уроці я дізнався…».

VIІ. Домашнє завдання
1.     Конспект.
2.     Вивчити правила с.129, 132,134.
3.     Вправа 190.



Комментариев нет:

Отправить комментарий