Мета: через аналіз художніх картин,
проникнення в поетичну писанину повісті, допомогти учням збагнути неповторний
колорит і чарівність Гуцульщини, самобутність гуцулів, розкрити їхнє своєрідне
міфологічне світовідчуття; удосконалювати вміння, аналізувати художній твір;
виховувати інтерес і повагу до гуцульських звичаїв та вірувань.
Тип
уроку:
комбінований.
Обладнання: записи,
ілюстрації до повісті.
Поетична самобутність Гуцульщини — не
лише в екзотичних пейзажах, а й в уяві і серці гуцулів. Здається, що смерека й
людина тут виростають з одного кореня...
Н. Горик
ХІД
УРОКУ
I.
Організаційний
момент
II.
Мотиваційний
етап
1.
З'ясування
емоційної готовності до уроку
Повість «Тіні забутих предків» (1911)
Жанр: повість.
Михайла
Коцюбинського-художника, письменника-людинознавця, митця-дослідника вабили
Карпати.
Інтерес до життя гуцулів з’явився у Коцюбинського значно раніше.Ще в 1902р. В.Гнатюк. відомий
фольклорист і етнограф,надсилає письменникові багатотомні видання етнографічної
комісії Наукового товариства ім. Шевченка у Львові.Тут і коломийки,і легенди,і
анекдоти,зібрані Гнатюком у Закарпатті.У 1906р.Коцюбинський пише Гнатюкові:
«Розважали мене під час вакацій ваші
«Коломийки.» Що за хороша книжка…»
Короткі відвідини Криворівні в 1910р. ще не дали
Коцюбинському достатньо матеріалу для твору. Бажання написати про «незвичайний
казковий народ»-гуцулів не залишає його. Тому в 1911р. ,у липні, вдруге, разом із синос,прибувши до Криворівні, письменник
вивчає життя гуцулів, їхні звичаї, побут, фольклор, записує говірку, назви
рослин, проймається духом гірської природи. І щоразу, надсилаючи листа з
Криворівні, з його вуст зривається слово «казка».
Коли
селяни висловлювали подив на його допитливість, то відповідав, що хоче
написати правду про гуцульське життя.
Крім
особистих вражень, працюючи над повістю, користувався фольклорно-етнографічними
збірниками В. Гнатюка, І. Франка.
Назва
повісті виникла не відразу. Із записів ,що їх
робив М.Коцюбинський у Карпатах, відомо, що назва твору далася письменникові не
відразу. Він перебирає 13 її варіантів.
Перша назва «У зелених горах». Наступні
варіанти пов’язані з пошуком назви, яка містила б саме такий зміст : «Тіні
минулого», «Голос віків»,»Відгомін передвіку», «Подих віків», «Голоси
передвічні», «Спадок віків». «Голос забутих предків», «Слідами предків». І
,нарешті, остаточно спиняється на назві «Тіні забутих предків».
•
Що
могло не вдовольняти письменника у назві?
•
Яка
назва найвдаліша, на вашу думку й чому?
Перша
назва не вдовольнила письменника, мабуть, тому, що в ній не було головного —
міфологічного світу, у якому жили люди, не було заглиблення у сиву давнину, про
яку авторові так хотілося розказати і яка жива й донині.
Остаточна
назва натякає на загадковість, казковість і дихання віків. Вона найвлучніша.
Заголовок
указує на злободенність порушених проблем. Предки забуті, але їхні болі й
радощі, шукання тінями живуть і зараз повторюються в нас.
Вчитель. Що надихнуло
М.Коцюбинського на написання повісті «Тіні забутих предків» ?
-Письменника надихнули звичаї і
обряди гуцулів.
-Вразила краса природи Карпат.
-Зацікавили «Коломийки» у
збірці В. Гнатюка.
2. Перегляд фрагментів фільму.
III.
Характеристика образів.
Коли
ми вимовляємо «Тіні забутих предків», то в уяві постають сині Карпати, дзвінкі
чисті потоки, нам запаморочливо пахне смереками й гірським травами. А серед
усього цього дива живуть нявки і щезники, лісовики й чугайстри. А поряд — люди,
що вміють вірити в казку, любити й вірно кохати.
Іванові
й Марічці — головним героям повісті — судилося стати українськими Ромео і
Джульєттою, утілити у своїх літературних долях головне — гармонію людських душ.
Збагнути, відчути високе почуття кохання, яке подарувала доля Іванові й
Марічці,— значить хоч трохи наблизитися душею до розуміння любові як великої
таїни буття.
. Скільки дітей
мала сім’я Палійчуків? Хто був останньою дитиною ?Скільки залишилось живих? (20
,Анничка.3)
. Якою дитиною в сім’ї був Іван?
(19)
. Чим відрізнявся малий Іван від інших дітей у сім’ї
?
. Чому обдарованість хлопця так
і не була розвинута ?
•
З якою родиною
ворогувала сім’я Палійчуків? (Гутенюків)
•
Коли вперше Іван
зустрів Марічку? За яких обставин? (На храмоме свято, під час бійки.)
•
З
чого почалася їхня взаємна симпатія — з ворожнечі чи з доброти?
•
За
що, на вашу думку, Іван і Марічка покохали один одного?
•
Що
єднало їх у дитинстві і в юності?
•
Чи
осуджує письменник гуцулят за еротичні забави? Чому?
•
Чи
впливали духовні запити, зацікавлення на гармонію стосунків і як?
•
Чи можна сказати, що Іванко й Марічка
були дітьми прекрасної природи, жили за її законами і ніщо в їхніх стосунках
не порушувало природної чистоти? (Діти природи,
Іван і Марічка у своїх поглядах на світ і у своєму коханні цілком віддані
безпосереднім душевним пориванням. їхня фізична близькість сприймається не як
розпуста, а як природне продовження ІОСНІОС душевних поривань: «...все було
так просто, природно, відколи світ світом, що жодна нечиста думка не засмітила
їй серця». Гармонія людини й природи, гармонія почуттів і дій — це те, що
бачить автор у такому «первісному» житті гуцулів).
•
Чи
була талановитою Марічка? Підвердіть цитатно.
•
Чому змушений іти
на полонину?
•
Як
поставилися закохані до вимушеної розлуки? Підтвердіть це текстом.
•
Яким було життя
Івана на полонині?
•
Хто такий спузар на
полонині? (Той,хто підтримує вогонь.)
•
Про
який обряд мовиться: «Тепер має бути тихо у стаї ,двері замкнені,і навіть
спузар не сміє кинути оком на молоко ,поки там твориться щось,поки ватаг
чаклує..»? (Виготовлення сиру.)
•
Що найбільше
оберігали на полонині? Чому?
•
Чи
згодні ви з твердженням, що закохані душі чують одна одну на відстані.
Обґрунтуйте відповідь на основі тексту.
. Як загинула
Марічка?
•
Як
Іван переніс смерть коханої? Чи можна сказати, що зі смертю Марічки скінчилася
пісня кохання?
•
Скільки років не
було Івана після смерті Марічки? Де він був? (6,пастушив в Угорщині.)
•
Чий це портрет:
«Худий, Зчорнілий,багато старший від своїх літ,але спокійний оповідав , що
пастушив на угорському боці .»?
•
Про кого йдеться :
«Була з багацького роду,здорова дівка ,з грубим голосом й воластою шиєю»?
•
Що
спонукало Івана все-таки одружитися? Підтвердіть текстом.
•
Чи зрадив Іван Марічку, одружившись на
Палагні? (Одружився, бо цього вимагало саме життя: «Треба ж
було газду- вати». Хотів приспати свою душу господарськими турботами «Тепер
він мав коло чого ходити. Не був жадний багатства — не на те гуцул жиє на
світі,— саме плекання маржинки сповняло радістю серце. Як дитина для мами —
такою була для нього худібка. Весь час, всі думки займала турбота про сіно, про
вигоди маржинці».(Іван
не кохав Палагну, а тому це була не зрада.)
•
Порівняйте
Марічку й Палагну. Чи була Палагна Іванові парою? Обґрунтуйте.
•
У чому знаходив
Іван розраду після смерті Марічки?
•
Хто це такий: « Про
нього казали люди, що він богує. Він був,як Бог, знаючий і сильний, той градівник
мольфар»?
•
Чи
Юра-мольфар був головною причиною суму й душевного безсилля Івана? Як розуміти
слова: «Тусок обіймав серце Івана, душа банувала за чимось кращим, хоч
невідомим, тяглася в інші, кращі світи, де можна б спочити»?
•
Яким треба було бути Іванові, щоб не
загинути й щасливо жити з Палагною? (Потрібно було
стати таким, як Палагна. А це означало, що треба було знищити свою душу.)
•
Пригадайте
епізоди зустрічі Палагни з Юрою на світанку під час ворожіння та коли Юра
проганяв хмару. Що зблизило Палагну і Юру?
(Грубу силу тягне до грубої сили, крім того, жіноче єство Палагни відчувало
Іванову байдужість.)
•
Що
ви більше цінуєте в людині: силу чи розум, досконалість фізичну чи духовну?
•
Чи можна назвати стосунки між Юрою й
Палагною справжнім коханням? (Це тільки
скороминуща пристрасть. Юра у стосунках з Палагною грає. Про це свідчить епізод
бійки в корчмі й підслухана Іваном розмова мольфара з Палагною про силу над
Палійчуком. Любов між Юрою й Палагною можна назвати гріховною і більше
тілесною, ніж духовною.)
•
Як
сприйняв Іван замах на своє життя? Чому шукав розради в спогадах про минуле
кохання?
•
Проаналізуйте
розмову Івана з нявкою. Чи є в цій розмові деталі, які вказують на неминучість
трагедії?
•
Як
проявляється благородство Івана в ставленні до нявки?
•
Чому
гине Іван? Чи був він щасливим в останні хвилини свого життя? Чи сприймається
його загибель як трагедія?
• Чому М. Коцюбинський так детально описує нетиповий
поховальний обряд
? У чому його суть ?
3. Аналіз побудови сюжету
-
Складіть сюжетний
ланцюжок.
•
Експозиція – знайомство читача з головними героями твору – Івасем і
Марічкою, їх щирим коханням.
•
Зав’язка - мандри Іванця, смерть Марічки.
•
Розвиток дії – життя
Івана з Палагною, знайомство жінки з Юрою-мольфаром та їхні дії проти Іванця.
•
Кульмінація – сутичка
Юри з Іваном.
•
Розв’язка – картини даремних пошуків Марічки і загибелі
Івана.
3.
Слово вчителя
Кохання
справді має незбагненну силу. Воно не зникає навіть тоді, коли закохані гинуть.
Справжнє кохання стає легендою, живе в пам'яті сущих, у піснях, у серцях
хлопців і дівчат, які плекають мрію про таке ж високе й чисте почуття, як у
карпатських Ромео і Джульєтти.
Чому Івана і Марічку називають карпатськими
Ромео і Джульєттою?
Сюжет повісті
перегукується з трагедією Шекспіра. Як
Монтеккі і Капулетті, ворогують і роди Палійчуків і Гутенюків. Як і в трагедії
«Ромео і Джульєтта», в обох ворогуючих родах є діти, які кохають одне одного,
-Іван і Марічка. Як і у Шекспіра, герої Коцюбинського гинуть.
Обидва твори є гімном коханню.
Але на тому аналогія й обмежується. Головна колізія в обох творах – смерть
героїв – різна. Якщо в Шекспіра трагедія відбувається через випадкову
неузгодженість дій Ромео і Джульєтти, то в Коцюбинського – інакше, лише Іван
гине через несилу перенести смерть коханої, а вона іде з життя випадково.
Матеріал для
вчителя
Для
більшості українців обряд поминок незвичайний. Щоб зрозуміти його, треба
розповісти про враження М. Коцюбинського, якими він ділиться з друзями,
близькими. Так, у листі до О. Аплаксіної він описує сцену, яка особливо вразила
його.
На
лаві лежить покійник, горять перед ним свічки, у хаті поставлені лави, як в
театрі, на них сидить багато людей. Тут же, біля покійника, зібралася
повеселитися молодь. Лунав сміх, жарти, поцілунки, крик; грали в різні ігри.
Це дуже здивувало М. Коцюбинського й
зацікавило. Письменник давно замислювався над філософськими проблемами життя і
смерті, безперервністю життя і смерті. Це ми бачимо в новелі «Цвіт яблуні», в
останньому етюді «На острові» (образ агави).
Діалектика
життя і смерті показана в останньому епізоді повісті «Тіні забутих предків».
«Чи
не багато вже суму мала бідна душа?» — виникає питання.
Люди,
проводжаючи душу на той світ, уважають, що вона має залишити землю веселою, щоб
там уже не знати горя. А ще так демонструється вищість життя над смертю.
«Не
набутися ним»,— сумно каже юна Марічка. Це глибоке слово «не набутися» означає
всю життєву дорогу: напрацюватися, намилуватися природою, натішитися добрим
товариством, наспіватися, налюбитися.
Тема: зображення
життя гуцулів у Карпатах на межі 19-20ст. в гармонії з природою, традиціями й
звичаями, з язичницькими й хрінянськими віруваннями, оспівування високого й красивого почуття кохання.
Головна ідея: показати фантастичні уявлення гуцулів, що своїм корінням
сягають до вірувань далеких предків, гармонію єдності людини з природою.
Головні герої твору: Іван Палійчук, його кохана Марічка Гутенюкова, дружина
Палагна, сусід Юра, матір і батько Івана; щезник, нявка, чугайстир.
Назвати образи-символи. (Ватра(вогонь, сонце, Черемош).
Назвіть міфічні істоти у творі. (Чугайстир,нявка, арідник, щезник)
Проблематика повісті
•
вічність
і сила кохання;
•
гармонія
людини й природи;
•
вічний
двобій добра і зла;
•
краса
глибокого почуття кохання і деспотизм антигуманних звичаїв;
•
смил
щастя, смисл життя;
•
вірність
і зрада;
•
філософська
проблема життя і смерті.
Ідейний зміст
•
оспівано
любов як джерело духовності;
•
романтична
ідея незнищенності кохання;
•
утвердження
думки про те, що людина повинна жити в гармонії з природою, бачити її красу;
•
осуджено
деспотизм антигуманних звичаїв.
2. Літературний диктант
2.
Повість
«Тіні забутих предків» М. Коцюбинський написав під враженням від перебування
в... (Карпатах)
3.
Перше
знайомство Івана й Марічки сталося під час... (Сутички
двох родів)
4.
Що
свідчить про мистецьку душу Івана, його творчу натуру? (Відчуття
музики й довколишнього світу як частини себе)
5.
Які
за жанрами пісні складала Марічка?
(Коломийки)
6.
Про
кого сказано: «Він то сердито поблискував сивиною та світив попід скелі
недобрим зеленим вогнем», то «простягався по долині, як срібна нитка, то як
ситий віл, лежав у тихих місцях»? (Про
Черемош)
7.
Який
художній засіб використано в щойно прочитаному уривку? (Персоніфікацію)
8.
Пояснити
значення діалектизмів: Плай
— (гірська стежка); мольфар
— (чаклун, чародій); черес
— (шкіряний пояс);
гоц — (водоспад).
9.
Укажіть,
хто виконує названу дію: видобуває у старий спосіб вогонь (ватаг);
постійно ворожить, зраджує близькій
людині (Палагна); потопає в
Черемоші (Марічка)-,
покидає рідне село й повертається через
шість років (Іван).
10.
Що
означає назва «Тіні забутих предків»?
ЛІТЕРАТУРНИЙ ДИКТАНТ
1.Відвідання якого населеного пункту в 1910 році надихнуло
М.Коцюбинського написати твір «Повість забутих предків»?(Криворівня)
2.Які ворогуючі сім'ї представлені в повісті?(Палійчуки і
Гутенюки)
3.Музичний інструмент, на якому грав Іванко?(денцівка)
4.Кому з персонажів належить дана характеристика: «здорова
дівка, з грубим голосом і воластою шиєю»?(Палагна)
5.Музичний інструмент, який «сповідував людям» про
смерть?(Трембіта)
6.Хто це: «… все плакав по ночах, погано ріс і дивився на
неню таким глибоким, старече розумним зором, що мати в тривозі одвертала од
нього очі».(Іван)
7.Міфічний персонаж, який «просить стрічного в танець та
роздирає нявки»? (Чугайстир)
8.Жанр пісень, які складала і співала Марічка?
(Коломийки)
9.Чим під час знайомства з Іванком у відповідь на
спричинене зло поділилася Марічка?(цукерок)
10.Хто такий мольфар Юра?(чарівник)
11.Про який куточок України йдеться у
повісті?(Гуцульщину)
12.Що стало на заваді коханню Марічки та Івана?(родова
ворожнеча)
ПЕРЕВІРКА
Слово вчителя
Повість
«Тіні забутих предків» називають справжнім скарбом української літератури,
шедевром українського художнього слова. Антон Крушельницький сказав:
«Гуцульщині «Тінями забутих предків» Коцюбинський поставив в українському письменстві
пам'ятник».
Видатний
кінорежисер Сергій Параджанов зняв фільм за повістю, який у 1965 році на
Міжнародному фестивалі в аргентинському містечку Мардель-Плато отримав найвищу
нагороду.
•
Як
ви вважаєте, чи є у такій високій оцінці заслуга М. Коцюбинського?
•
Чи
можна сказати, що ця повість — поема про життя у всіх його вимірах?
Обґрунтуйте.
•
У
чому для вас сенс життя і щастя?
Слово вчителя
«Хто
щасливий?» — запитував М. Коцюбинський в одній із своїх поезій у прозі «Пам'ять
душі». І відповідав: «Той, хто дає багато, а бере найменше. На чиїх слідах
виростають найкращі квіти, хто по всій дорозі розкидає для вжитку всіх самоцвіти».
М. Коцюбинський, творчість якого ми вивчали, був саме такою людиною.
1.
«Закінчи речення».
-
Я дізнався…
-
Мене здивувало..
-
Я зрозумів, що..
1.
Міні-твір « Герой твору,
який найбільше запамятався».
2.
Стор.199-201.Відп.
на питання.
3.
Стор. 202-210.
Хронологічна таблиця.
Комментариев нет:
Отправить комментарий